@article { author = {اقدامی, ارسلان}, title = {}, journal = {High Speed Craft Engineering}, volume = {15}, number = {49}, pages = {12-19}, year = {2018}, publisher = {IHUO}, issn = {2423-3668}, eissn = {2783-4468}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {planing crafts,Controllable flap,Movements in the vertical plane,Porpoising}, title_fa = {بررسی تأثیر افزایش سطح صفحه‌ی ضدّ هوادهی پروانه‌ی موتور برون‌نصب بر عملکرد شناور با مقیاس کامل}, abstract_fa = {ناپایداری پُرپویزینگ در شناورهای پلنینگ یکی از خواص منفی شناور است که تأثیر زیادی بر پارامترهای آسایش مسافرین، سرعت و مصرف سوخت دارد. این پدیده، از لحاظ هیدرودینامیکی، تاکنون توسط افراد زیادی موردبررسی قرار گرفته است. ولی در مورد تأثیر سامانه‌ی فلپ بر کاهش این پدیده و اثر آن بر سرعت و مصرف سوخت شناورهای پلنینگ دارای موتورهای برون‌نصب کار زیادی صورت نگرفته است. طبق تحقیقات انجام‌شده‌ی قبلی، اگر فلپ‌ها در سرعت‌های مختلف زوایای متفاوتی بگیرند، تأثیر مثبتی بر پارامترهای مذکور دارند. در قسمت بالای پروانه‌ی موتورهای برون‌نصب صفحه‏ای به‌عنوان صفحه‏ای ضدّ هوادهی قرار دارد که تا حدودی به‌عنوان فلپ نیز عمل می‏کند. در این تحقیق، سطح این صفحه افزایش داده شده و شناور هدف به‌صورت واقعی در دریا مورد تست قرار گرفته تا تأثیر این افزایش، بر پارامترهای ذکرشده‌ی شناور، موردبررسی قرار گیرد. نتایج حاصله حاکی از تأثیر مثبت این افزایش سطح بر پارامترهای مذکور است.}, keywords_fa = {شناورهای پلنینگ,فلپ قابل‌کنترل,حرکات در صفحه‌ی قائم,پرپویزینگ}, url = {https://mst.ihu.ac.ir/article_200321.html}, eprint = {https://mst.ihu.ac.ir/article_200321_456a32efe7d932f9b0318a27820dfcf5.pdf} }