per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2018-02-20
15
49
4
10
200320
یک روش پایهای برای توسعهی الگوریتمهای نهاننگاری مبتنی بر LSB با تأکید بر مقاومت
محمدعلی شمععلیزادهبایی
ma.shamalizade@gmail.com
1
زینالعابدین نوروزی
2
محمد سبزینژاد
3
محمدرضا کرمی
4
هیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)
هیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)
دانشگاه خوارزمی تهران،
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
نهاننگاری، علم و هنر مخفی کردن اطلاعات در یک رسانه، مثل تصویر و صوت است و هدف از آن پنهان کردن هرگونه ارتباط بین فرستنده و گیرندهی یک پیام است. امروزه، اینترنت و شبکههای ارتباطی الکترونیکی بهسرعت در حال پیشرفت است و این در حالی است که مسائل و مشکلات زیادی در مسیر استفاده از آنها وجود دارد. مهمترین این مسائل، مسئلهی امنیت پیام ارسالی از طریق این شبکههای ارتباطی است؛ بنابراین، یک روش ارتباطی امن، برای انتقال اطلاعات از طریق این شبکهها موردنیاز است. یک روش برای این کار، رمزنگاری است. ولی از آنجاییکه رمزنگاری پیام اصلی را به یک متن نامرتب و نامفهوم تبدیل میکند، باعث تشکیک و سوءظن معارضان و ناظران بر این شبکههای ارتباطی میگردد. روشهای پنهاننگاری اَمن، با نهان کردن پیام محرمانهی رمزشده در یک رسانه مثل تصویر، میتوانند بر این مشکل غلبه کنند. در این مقاله، با بررسی بعضی از فنهای جاسازی پیام در تصویر، بهخصوص روشهای معروف به LSB و LSB2، فن جدیدی برای این کار پیشنهاد میکنیم که آن را ELSB2 مینامیم. این الگوریتم را بهگونهای طراحی کردیم که در مقابل پردازشهای پُراتلافی نظیر فیلترینگ و فشردهسازی که بهآسانی اطلاعات جاسازیشده در تصویر را تخریب میکنند، از مقاومت بیشتری برخوردار است. پس از معرفی روشهای مذکور، به پیادهسازی و مقایسه آنها میپردازیم.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200320_02f87a938412e35f52766e9b715b68df.pdf
جاسازی پیام
امنیت
مقاومت
نهاننگاری
Message embedding
security
Robustness
Steganography
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2018-02-20
15
49
12
19
200321
بررسی تأثیر افزایش سطح صفحهی ضدّ هوادهی پروانهی موتور بروننصب بر عملکرد شناور با مقیاس کامل
ارسلان اقدامی
j.eghdam@gmail.com
1
مدرّس دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده علوم و فنون شناوری حضرت جوادالائمه(ع)
ناپایداری پُرپویزینگ در شناورهای پلنینگ یکی از خواص منفی شناور است که تأثیر زیادی بر پارامترهای آسایش مسافرین، سرعت و مصرف سوخت دارد. این پدیده، از لحاظ هیدرودینامیکی، تاکنون توسط افراد زیادی موردبررسی قرار گرفته است. ولی در مورد تأثیر سامانهی فلپ بر کاهش این پدیده و اثر آن بر سرعت و مصرف سوخت شناورهای پلنینگ دارای موتورهای بروننصب کار زیادی صورت نگرفته است. طبق تحقیقات انجامشدهی قبلی، اگر فلپها در سرعتهای مختلف زوایای متفاوتی بگیرند، تأثیر مثبتی بر پارامترهای مذکور دارند. در قسمت بالای پروانهی موتورهای بروننصب صفحهای بهعنوان صفحهای ضدّ هوادهی قرار دارد که تا حدودی بهعنوان فلپ نیز عمل میکند. در این تحقیق، سطح این صفحه افزایش داده شده و شناور هدف بهصورت واقعی در دریا مورد تست قرار گرفته تا تأثیر این افزایش، بر پارامترهای ذکرشدهی شناور، موردبررسی قرار گیرد. نتایج حاصله حاکی از تأثیر مثبت این افزایش سطح بر پارامترهای مذکور است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200321_456a32efe7d932f9b0318a27820dfcf5.pdf
شناورهای پلنینگ
فلپ قابلکنترل
حرکات در صفحهی قائم
پرپویزینگ
planing crafts
Controllable flap
Movements in the vertical plane
Porpoising
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2018-02-20
15
49
20
25
200322
نقش میکروارگانیسمها در جلوگیری از خوردگی فلزات
رضا کاظمی درسنکی
darsanaki@hotmail.com
1
علیرضا حبیبی
alirh110@gmail.com
2
کارشناس ارشد میکروبیولوژی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)
دانشجوی دکتری سلولی و مولکولی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)
فاکتورهای فیزیکی، شیمیایی، الکتروشیمیایی و میکروبیولوژیکی در خوردگی نقش دارند. خوردگی دارای اثرات بد اقتصادی و اجتماعی است و در ایمنی و سلامت افرادی که در صنایع فعالیت میکنند، اثرگذار است. تحقیقات اخیر نشان میدهد مکانیسمهای دخیل در خوردگی میکروبی میتوانند در سرکوبی خوردگی نیز نقش داشته باشند. طی این مطالعهی مروری، مکانیسمهای میکروبی در جلوگیری از خوردگی فلزات (مهار خوردگی بهوسیلهی باکتریهای احیاءکنندهی نیترات، تولیدکنندگان بیوفیلم، باکتریوفاژها، فاژنمایی و...) موردبررسی قرار گرفته است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200322_d7110d9b761515745664dccc5fadcea5.pdf
خوردگی
فلزات
میکروارگانیسمها
Corrosion
Metals
Microorganisms
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2018-02-20
15
49
26
34
200323
واکاوی کارایی سلاحهای لیزری پُرتوان علیه شناورهای تندرو
مهدی محمدبیگی
mm.b1343@gmail.com
1
ابوالحسن رضاپور کورنده
arezapourk@gmail.com
2
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، دانشگاه علوم دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده علوم پایه
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، دانشگاه علوم دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده شناوری حضرت جوادالائمه(علیهالسلام)
از اواخر دهه 1990-1980 میلادی، لیزر بهعنوان یک ابزار شناسایی در کنار رادار بکارگیری شد. در دههی 2000-1990 میلادی طراحی و تولید سلاحهای انرژی هدایتشدهی الکترومغناطیسی پُرتوان آغاز و بهعنوان یک سلاح ضدّ موشک و کلاهکهای اتمی جزو سلاح سازمانی ارتش قدرتهای بزرگ قرار گرفت. اخیراً، ناوگان دریایی آمریکا در خلیجفارس از استقرار سامانهی توپ لیزری بر روی تعدادی از شناورهای خود بهمنظور مقابله با شناورهای تندرو و پهپادهای نیروی دریایی سپاه خبر داده است. البته، علیرغم ادعای آنها، در توانایی حقیقی و کارآمدی این سلاح ابهام زیادی وجود دارد. در این مقاله، بهطور مُستدل و علمی و مبتنی بر قوانین ترمودینامیک، جزئیات فرایند برهمکُنش لیزر با سطوح فلزی و غیرفلزیِ (فایبرگلاس) تجهیزات و بدنهی شناورها بررسی میگردد. همچنین، تأثیر جنس بدنه و تحرّک شناور (سرعت و زاویهی حرکت) در عملکرد و کارایی سلاح لیزری مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد. نتایج بررسیها و نمودارهای ارائهشده نشان میدهد که توانمندی سلاحهای لیزری در انهدام شناورهای تندرو و حتی پهپادها، با محدودیتهای جدی بسیاری مواجهاند و عملاً هنوز این سلاحها نمیتوانند کاربرد عملیاتی چندان مؤثری داشته باشند.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200323_9169bbab88c74e0b21e803687c06b49a.pdf
سلاحهای انرژی الکترومغناطیسی هدایتشونده پُرتوان
لیزر
توپ لیزری پُرتوان
پدافند لیزری
شناورهای تندرو
High power directed electromagnetic weapons
Laser
High power Laser gun
Laser defence
High speed craft
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2018-02-20
15
49
36
46
200324
بررسی تجربی اثر اینترسپتور در لیفت پاشنه و کاهش مقاومت شناورهای تندرو
محسن ملایی
mohsen61.mk@gmail.com
1
علیاصغر مقدس آهنگری
moghaddas@aut.ac.ir
2
حسن قاسمی
hmaaa2002@gmail.com
3
سیدمهدی ساجدی
s.mahdisajedi@gmail.com
4
کارشناسی ارشد مهندسی دریا - هیدرومکانیک، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)؛
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا- هیدرومکانیک، آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیجفارس؛
استاد تمام و عضو هیات علمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
دانشجوی دکترا مهندسی دریا - سازه، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)؛
مکانیزمهای کنترل تریم و حرکات شناورهای تندرو، نظیر تریم تب، فلپ و اینترسپتور، با توجه به شرایط عملکرد آنها اثرات مؤثر و قابلتوجهی بر روی مقاومت و رفتار دینامیکی شناورهای تندرو دارند. در این مقاله، بهمنظور مطالعه و بررسی میزان اثربخشی و اثرات اینترسپتور بر روی مقاومت و تریم دینامیکی شناورهای تندرو، پس از مطالعه و بررسی مفهوم عملکرد اینترسپتور در کاهش مقاومت، در شرایط عبور از منطقهی اسکی، با استفاده از روش تجربی تست مدل برای یک شناور تندروی 13 متری در آزمایشگاه ملی خلیجفارس دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، اثرات اینترسپتور در پاشنهی شناور در سرعتهای مختلف بررسی شدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که اثرات کاهش مقاومت توسط اینترسپتور در محدودهی عدد فرود مربوط به اسکی شناور قابلتوجه است. استفاده از اینترسپتور در اعداد فرود بالا باعث کاهش تریم و افزایش مقاومت میشود. در این تحقیق، تمرکز ما بر روی بررسی تجربی نحوهی کاهش مقاومت شناورهای تندرو در اثر افزودن اینترسپتور به بدنههای پلنینگ میباشد. در این آزمایش، یک بدنهی پلنینگ از روی شناور 13 متری استاندارد کوگار ساخته شده است که دو عدد تیغهی اینترسپتور در قسمت ترانزوم آن نصب شده و در ارتفاعهای مختلف مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. همچنین، این ایده منجر به کاهش قلهی مقاومتی در نمودار سرعت- مقاومت شناورهای تندرو میشود که یکی از معضلات این شناورها است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200324_0ca8abf4c47613c3fc7ec134010ee139.pdf
اینترسپتور
رفتار هیدرودینامیکی
مقاومت
شناور تندرو
Interceptor
Resistance
High-speed craft
Dynamic behavior
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2018-02-20
15
49
48
56
200325
توسعه یک برنامه کامپیوتری جهت تحلیل حرکات هیو، پیچ و رول شناور پروازی در امواج منظم و نامنظم
عباس دشتیمنش
a.dashtimanesh@pgu.ac.ir
1
استادیار هیدرودینامیک دریا، دانشگاه خلیجفارس، دانشکده مهندسی
بازار شناورهای پروازی در طول سالهای اخیر رشد فزایندهای داشته است. از اینرو، نیاز به ابزار طراحی بهشدت افزایش یافته است. این موضوع بهخصوص در حیطهی پیشبینی عملکرد دریامانی و مانوردهی شناورهای پروازی ضروری میباشد. اگرچه روشهای عددی برای شناورهای جابجایی معمولی ابزاری بسیار مفید هستند، اما هنوز نتوانستهاند مواجهه مناسبی با پیچیدگیهای هیدرودینامیکی موجود در شناورهای پروازی داشته باشند. این مقاله، یک روش ساده برای پیشبینی حرکات هیو، پیچ و رول شناور پروازی در امواج منظم ارائه خواهد داد. در فرمولبندی، یک روش دوبعدی بر اساس تئوری مومنتوم اتخاذ گردیده است. جنبههای مختلف تئوری جرم افزوده و تئوری 2d+t نیز برای مدلسازی ویژگیهای مقاطع شناور استفاده میگردد. جهت اعتبارسنجی، مبنای روش ارائهشده موردبررسی قرار خواهد گرفت و از دادههای تجربی موجود در تاریخچهی مسئله استفاده خواهد شد و سپس، نتایج در کلیه درجات آزادی مذکور موردبررسی قرار خواهد گرفت.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200325_ba74217eb92d1064a14f3c13dead2932.pdf
شناور پروازی
هیو
پیچ
رول
امواج منظم و نامنظم
مدل ریاضی
Planing craft
Heave
Pitch
Roll
Regular and Irregular waves
Mathematical Model
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-02-19
15
49
58
71
200326
مروری بر چالشهای موجود در طرّاحی شناورهای تندروی سرشی و ارائهی راهکارهایی در مواجهه با آن چالشها
غلامرضا صالحی
gholamreza-salehi@aut.ac.ir
1
حسن قاسمی
hmaaa2002@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مهندسی ساخت در صنایع دریایی- دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر-دانشکده مهندسی دریا
امروزه احساس نیاز به سرعتهای بالاتر در صنایع دریایی به غیر از امور نظامی، حتی در زمینههایی چون امداد و نجات، مسابقات ورزشی و تفریحی نیز موردتقاضا است. با نگرش به اینکه صرفاً شناورهای کوچک، تندرو محسوب نمیشوند، رسیدن به سرعتهای بالا در سایزهای بزرگتر نیز میتواند موردنیاز باشد. این نیاز در دنیا بهصورت مداوم در حال گسترش است، بهطوریکه دائماً در حال مشاهدهی تغییر و تحول در زمینهی شناورهای تندرو در دنیا هستیم. در کشور ما نیز، در همهی عرصهها شاهد توسعهی روزافزون شناورهای تندرو هستیم. این رشد و توسعه در زمینههای تحقیقاتی و پژوهشی قابلملاحظهتر است. از اینرو، در این مطالعه، چالشها و راهکارهای موجود در طراحی این نوع شناورها در تحقیقات انجامشدهی منتخب، مورد مرور و بازبینی قرار گرفته است. به این ترتیب که در ابتدا مروری بر مفاهیم اولیه و پایهای در شناور سرشی و ویژگیهای هندسی آن صورت گرفته، روابط موجود در تعریف شناور سرشی و همچنین، فرمهای بدنهی متداول آن یادآوری، سپس، به انواع نیروهای مؤثّر در طراحی شناورهای تندرو اشاره گردیده است. در ادامه، با معرّفی یکی از پدیدههای چالشی مهم در طراحی شناورهای تندرو، به بررسی حالت خاصی از آن پدیده پرداخته شده است. چالشهای کلی طراحی و نحوهی طبقهبندی چالشهای مقابل طراح نیز بیان میگردد. همچنین، طی جدولی راهکارهای مختلف هر چالش بهصورت کلی ارائه گردید. نهایتاً با بیان برخی پژوهشهای انجامشده در مبحث شناورهای تندرو، بهمرور نوع چالشها و چگونگی تأثیر راهکار انتخابشده در حل آن چالشها پرداخته شده است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200326_817b37788dd1efbf695626919f0bd995.pdf
شناور تندرو
شناور سرشی
چالش و راهکارهای طراحی
حالت سرش
شناور پروازی
High speed craft
design challenges
challenge remedy