per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
4
10
200327
مُدلسازی سهبُعدی هیدروفویلهای سری ناکا، اپلر و گوتینگن برای تخمین و مقایسهی عملکرد هیدرودینامیکی در حرکت نوسانی هیو
سیدمهدی ساجدی
sajfar1669@aut.ac.ir
1
حسن قاسمی
hmaaa2002@gmail.com
2
پرویز قدیمی
pghadimi@aut.ac.ir
3
خ حافظ
دینامیک هیدروفویلها در آبهای عمیق از اهمیت فراوانی برخوردار است. با تعیین ضرایب معادلات حرکت میتوان دینامیک هیدروفویلها و عوامل مؤثر بر ناپایداری آن را شناخت. در این مقاله، ضرایب هیدرودینامیکی لیفت و درگ حرکت نوسانی هیو سه هیدروفویل NACA 0009، EPPLER 838 و GOTTINGEN 11K با استفاده از CFD در فرکانسهای مختلف محاسبه و مقایسه میگردد. تعیین عملکرد هیدرودینامیکی به روش تجربی هزینهبر بوده و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دقیق دارد. بنابراین، استخراج این ضرایب به روش عددی و ایجاد آزمایشگاه مجازی میتواند مفید باشد. محاسبات در سه فرکانس انجام شده است. این فرکانسها به ترتیب 10، 20، 30 و 40 Hz میباشند. نتایج نشاندهندهی مستقل بودن درگ از فرکانس و افزایش لیفت 40 درصدی مشاهده شده است. تمام محاسبات در حالت بدون زاویه حمله انجام شده که نشان دهنده تاثیر حرکت نوسانی در مقابل حرکت بدون نوسان میباشد. در این حالت، لیفت به میزان قابل توجهای افزایش مییابد.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200327_0d38f9ef3155e458e27a5cabdf0bdd43.pdf
ضرایب هیدرودینامیکی
هیدروفویل
حرکت هیو
دینامیک سیالات محاسباتی
Hydrodynamics coefficients
hydrofoil
Heave motion
CFD
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
12
27
200328
مروری بر مطالعات عددی و تجربی در حوزه هیدرودینامیک پروانههای نیمهمغروق
محمود سالاری
m.salari@gmail.com
1
علیرضا اسفندیار
2
امین نجفی
najafi.sharif@yahoo.com
3
پروانهی نیمهمغروق یک ابتکار بدیع و نو در زمینهی شناورهای تندرو است که به علت سرعت بالای آنها و مقاومتی که در برابر پدیدهی مخرّب کاویتاسیون دارند در سالهای اخیر مورد توجه طرّاحان قرار گرفته است. طرّاحان میبایست در طرّاحی هیدرودینامیکی این نوع پروانهها، پارامترهایی همچون قدرت مانورپذیری بالا، پایداری شناور، سرعت دورانی بالای پروانه را که همگی مورد علاقهی صاحبان و کاربران شناورهای تندرو میباشد، مدنظر قرار دهند. به این دلیل، در زمینهی طرّاحی این نوع پروانهها، کارهای تحقیقاتی تجربی و عددی زیادی انجام گرفته است. هدف این تحقیق، مروری کلی بر تحقیقات پیشین صورتگرفته در زمینهی طرّاحی و تحلیلهای هیدرودینامیکی پروانههای نیمهمغروق میباشد که به صورت تئوری یا عددی انجام گرفته یا به صورت تست تجربی بوده است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200328_c778a9b92eeeb4f17ec9e2dc27529a4f.pdf
پروانهی نیمهمغروق
شناورهای تندرو
یافتههای تجربی
شبیهسازیهای عددی
Surface-Piercing Propelles
High-Speed Boats
Experimental Investigations
Numerical Simulations
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
28
34
200329
بررسی نقش مواد منفجرهی پلیمری (PBXs) در توسعهی مواد منفجرهی غیر حسّاس روی شناورها
ابوذر روئینتن
abroeintan@gmail.com
1
شیرااد بهارانز- معالی آب
حوادث متعددی که در زمان انبارداری، حملونقل و استفاده از مواد منفجره و مهمات به وقوع پیوستهاند، نیاز به داشتن مواد منفجره و مهمات غیر حسّاس را الزامی کرده است. توسعهی مواد پُرانرژیِ ایمن جهت تولید مهمات غیر حسّاس بهمنظور افزایش ایمنی، حفظ یا ارتقای عملکرد از تحقیقات مهم در زمینهی مهندسی مواد منفجره است. یکی از روشهای دستیابی به مواد منفجرهی غیر حسّاس، استفاده از مواد منفجرهی پلیمری به جای خرجهای فعلی میباشد. خواص منحصر به فرد مواد منفجرهی پلیمری از جمله استحکام مکانیکی، خواص انفجاری، پایداری شیمیایی و حرارتی بالا، حسّاسیت کم به شوک و ضربه، عمر انبارداری بالا و ایمنی در حملونقل بهویژه در تجهیزات موجود روی شناورها منجر به توسعه این مواد شده است. در این مقاله، ضمن بررسی روشهای دستیابی به مواد منفجرهی غیر حسّاس و پاسخ آنها به انواع خطرهای احتمالی، به نقش مواد منفجرهی پلیمری در کاهش حسّاسیت مواد منفجره و پاسخ برخی از انواع این نوع مهمات در آزمونهای مهمات غیر حسّاس پرداخته میشود.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200329_4337626028b141f914adea5b626f6f5a.pdf
مواد منفجرهی پلیمری
مهمات غیرحسّاس
شناور
استحکام مکانیکی
Polymer bonded explosive
insensitive ammunition
Craft
Mechanical Strength
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
36
45
200330
ساخت و بررسی نانوکامپوزیتهای هیبریدی پلیپروپیلن، میکا و کلوزیت جهت ساخت بدنهی شناورهای تندرو
حامد محمدی
h.m1@aol.com
1
غلامرضا فروغی نعمتالهی
gh.foroghi@yahoo.com
2
امین نجفی
najafi.sharif@yahoo.com
3
در این مقاله، برای ساخت بدنهی کامپوزیتی شناورهای تندرو از ترکیب پلیپروپیلن، میکا و خاک رُس کلوزیت استفاده شد. با توجه به ماهیت غیرقطبی پلیپروپیلن و قطبی بودن نانومواد معدنی از سازگارکنندهی مناسب جهت واکنش با یکدیگر استفاده شد. همچنین، به دلیل بزرگ بودن صفحات میکا و قوی بودن نیروی بین صفحات آن نیز از دیاستون آکریل آمید به عنوان اصلاحکنندهی مناسب استفاده شد. جهت بررسی عملکرد اصلاحکننده از تستهای طیفسنجی پرتو ایکس، طیفسنجی تبدیل فوریه استفاده شد. برای بررسی سطح شکست نیز از میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده گردید. همچنین، برای تعیین خواص مکانیکی نانوکامپوزیت از تستهای ضربه، کشش و خمش استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد یک درصد وزنی از میکای اصلاحشده در کنار 5/0 درصد وزنی نانورُس کلوزیت، سازگارکننده و اصلاحکنندهی مناسب در زمینهی پلیمر، میتواند پلیپروپیلن را جهت استفاده در بدنهی شناورهای تندرو با استحکام بالا و قیمت مناسب مورد استفاده قرار دهد.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200330_1168bb6be12c8e309b11ef26985417c8.pdf
کامپوزیت
پلیپروپیلن
ترکیب هیبریدی
نانوذره
میکا
خاک رُس کلوزیت
خواص مکانیکی
Composite
Polypropylene
Hybrid Compound
Nanoparticle
Mica
Clay (Closite)
Mechanical Properties
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
46
53
200331
تجزیه و تحلیل سیستمهای توزیع برق در شناورهای دریایی
مجاهد ارمی
merami1357@gmail.com
1
رضا حقمرام
rhaghmrm@ihu.ac.ir
2
محمدرضا سوری
mrs_1352@yahoo.com
3
اتوبان شهید بابری- دانشگاه جامع امام حسین (ع)- دانشکده فاوا- گروه الکترونیک
نوشهر خیابان شهید کریمی- بلوار شهید محلاتی- کوچه جنت 6- پلاک 52
با توجه به اهمیت کاربرد روزافزون سیستمهای الکتریکی در شناورها، بررسی سیستمهای توزیع برق در شناورها، بهخصوص در شناورهای نظامی، از جایگاه ویژهای برخوردار است. هرچند تحقیقاتی در زمینهی خصوصیات سیستمهای توزیع صورت پذیرفته، اما نیاز به ارائهی یک تجزیه و تحلیل مناسب و معرفی بهترین سیستم با توجه به شرایط استفاده در شناورها، خصوصاً شناورهای نظامی است. مهمترین نکته در انتخاب یک سیستم توزیع سهفاز در شناورها، چگونگی اتصال نقطه نول (خنثی) ژنراتورها و ترانسفورماتورها به زمین (بدنهی شناور) و استفاده و یا عدم استفاده از سیم نول است. مباحثی که در این زمینه مطرح میشود؛ بحث اضافه ولتاژ، پایداری کارکرد سیستمهای حیاتی شناور، تشخیص محل خطا، ایمنی تجهیزات و ایمنی کارکنان است. در این مقاله، ضمن تحلیل انواع سیستمهای توزیع، با توجه به اهمیت موضوع پایداری کارکرد سیستمهای حیاتی در شناورها، خصوصاً شناورهای نظامی، بهترین سیستم، «سیستم توزیع برق سهفاز زمین نشده»، معرفی میشود.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200331_e0bf4b7b3e9995797102b263440f1cbe.pdf
نول
جریان خطا
اضافه ولتاژ
دستگاههای حیاتی
Neutral
Fault flow
Over Voltage
Vital Systems
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
54
63
200332
عملکرد الگوریتم فراابتکاری ALO در بهینهسازی طرّاحی پروانههای دریایی
غلامرضا صالحی
gholamreza-salehi@aut.ac.ir
1
حسن قاسمی
hmaaa2002@gmail.com
2
هادی صالحی
hadisalehi.un@gmail.com
3
هرمزگان-بندرعباس-شهرک ولیعصر(هدیش) چهارطبقه های جدید ساختمان81 واحد 12
خ حافظ
مازندران-نوشهر- خیابان غزالی -خیابان ایت- پلاک 74
با توجه به اینکه روند طرّاحی پروانه یک سلسله مراحل آزمون و خطای همراه با تکرار است و بستگی به شرایط استفاده و محدودههای مجاز هر یک از فاکتورهای مؤثر در طراحی دارد، بهینهسازی این روند در راستای افزایش راندمان کل بسیار حائز اهمیت میگردد. جهت کاهش در زمان بهینهسازی الگوریتمهای زیادی در بهینهسازی معرفی شدهاند که معروفترین آنها الگوریتم ژنتیک است. البته، مدت زمان زیادی از معرفی آن به دنیا میگذرد که در طول این زمان مرتباً این الگوریتمها بهروزتر و قدرتمندتر گردیدند. در این مقاله، بعد از بیان تئوریهای موجود و الگوریتمهای معرفیشده به بیان چگونگی عملکرد نمونهای از الگوریتمهای بهینهسازی، در بهینهسازی طرّاحی پروانه پرداخته شده است. یکی از الگوریتمهای قدرتمند بهینهسازی، الگوریتم فراابتکاری ALO میباشد. این مطالعه، بعد از معرفی الگوریتم فراابتکاری ALO و چگونگی کارکرد آن، میزان توانایی آن را در غالب یک مثال ساده بیان نموده است. این الگوریتم با استفاده از ویژگی خاص خود و همگرایی سریع قابلیت دستیابی به نتیجه مطمئنتر را داراست. نکتهی مهمی که در استفاده از این الگوریتم باید مدنظر باشد این است که هر چه ورودیهای آن دقیقتر و صحیحتر باشد، نتایج نیز بهتر خواهد بود. لذا، میتوان نتیجه گرفت که با داشتن دادههای تقریباً بهینه میتوان به بهینهترین شرایط دست یافت. آنچه به دست آمد ضمن تأیید توانمندی این الگوریتم در بهینهسازی مبیّن سایر قابلیتهای این الگوریتم در زمینهی بهینهسازی پروانههای دریایی با توجه به نمودارهای ارائهشده مربوط به سرعت همگرایی آن است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200332_967778435a954c8d473b235dd8061dea.pdf
بهینهسازی
الگوریتم فراابتکاری
طراحی پروانه
راندمان
Optimization algorithm Optimization
Propeller design
Efficiency
Marine propeller
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
64
71
200333
بررسی اثر ضخامت بر استحکام چسبندگی مخلوط رزین-پودر سیلیکا مورد استفاده در ساخت قایق های تندرو کامپوزیتی و مقایسه با ضخامت کم با استفاده از تحلیل تجربی
احسان شیبانی
ehsan.sheibani1985@gmail.com
1
علی دهقانیان
ali_dehghanian@yahoo.com
2
مجید معمار
majidkazeroon@gmail.com
3
امیر سپهری
amirsepehri@rayana.ir
4
در این پژوهش، اثر ضخامت بر روی استحکام چسبندگی مخلوط رزین-پودر سیلیکا با استفاده از انجام تست بررسی میشود. امروزه، به دلیل وجود مزایای زیاد از سازههای کامپوزیتی زمینهپلیمری در صنایع مختلف از جمله صنایع دریایی بسیار استفاده میشود. اجزای اصلی برای ساخت سازههای کامپوزیتی زمینهپلیمری شامل رزین، تقویتکننده، چسب، پُرکنندهها، هسته و ... میباشند. در بعضی از صنایع کامپوزیت برای کاهش ویسکوزیته رزین و اعمال آن در محلهای شیبدار یا عمودی و یا استفاده در محلهای دارای فضای خالی زیاد (به عنوان پُرکننده)، از ترکیب رزین و پودر سیلیکا استفاده میشود. باید توجه داشت که از مخلوط رزین-پودر سیلیکا یا هر پُرکنندهی دیگری، در هر ضخامت و تحت هر شرایط بارگذاری نمیتوان استفاده نمود. در این پژوهش، از مخلوط رزین و پودر سیلیکا به عنوان اروزیل تعبیر میشود. با توجه به حساست موضوع، در این مقاله، با استفاده از ساخت نمونههای اتصال با بکارگیری اروزیل در ضخامت کمتر از 1 میلیمتر و ضخامتهای 6 و 13 میلیمتر و انجام تست مطابق استاندارد ASTM D5868 چسبندگی و استحکام اتصال بررسی و مقایسه میشود. اروزیل مورد استفاده، ترکیب رزین پلیاستر B130 ساخت شرکت کهر بوشهر و پودر سیلیکا است. نتایج تستها نشان دادند که چسبندگی اروزیل در ضخامتهای 6 و 13 میلیمتر، کاملاً متفاوت از چسبندگی اروزیل با ضخامت کمتر از 1 میلیمتر بوده و همچنین، با افزایش ضخامت، استحکام برشی و چقرمگی به شدت کاهش مییابد.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200333_ec8780962a47a4425839a40a3f5941c7.pdf
کامپوزیت زمینهپلیمری
اتصال
اروزیل
ضخامت
چسبندگی
الگوی شکست
استحکام برشی
چقرمگی
polymer base composite
joint
Aerosil
thickness
adhesion
fracture pattern
shear strength
toughness
per
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
2017-09-05
16
50
72
87
200334
توسعه یک مُدل ریاضی غیر خطی برای شبیهسازی رفتار بدنههای پروازی دو پله در امواج منظم
رسول نیازمند بیلندی
rasool.niazmand@mehr.pgu.ac.ir
1
عباس دشتیمنش
a.dashtimanesh@pgu.ac.ir
2
ساسان توکلی
sasan_tavakoli@aut.ac.ir
3
در سالهای اخیر، مُدلسازی دینامیک شناورهای پروازی پلهدار به یکی از مباحث مهم در هیدرودینامیک شناورهای تندرو تبدیل شده است. در مقالهی حاضر، یک مُدل دینامیکی برای حرکات هیو و پیچ شناورهای پروازی پلهدار در آب مواج استخراج شده است. اساس مُدل ریاضی، تئوری دو نیمبعدی و تغییرات مومنتوم در راستای طول شناور میباشد. مُدل ریاضی ارائهشده، بدنهی پروازی دوپله را به سه بخش تقسیم نموده و با فرض تئوری وِیک خطی در پلهها، جرم افزوده و سطوح خیس را تشخیص میدهد. از آنجایی که هیچگونه داده عددی و آزمایشگاهی برای ارزیابی دینامیک شناور پلهدار در موج در دسترس نیست، صحت مُدل ریاضی با استفاده از نتایج شناورهای بدون پله در موج مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقایسهها بیانگر قابلیت مُدل ریاضی در ارزیابی مناسب دینامیک بدنههای پروازی در دریای مواج هستند. در نهایت، مُدل ریاضی توسعه دادهشده برای محاسبهی دینامیک شناور دوپله در موج مورد استفاده قرار گرفته است و پارامترهای مؤثر بر دینامیک شناور در موج مطالعه شده است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200334_92f302a0ab0ca0f62cd5e6ba74a7d02b.pdf
شناور پروازی دوپله
مُدل ریاضی
تئوری دو و نیمبُعدی
جرم افزوده
امواج منظم
Stepped Planing Craft
Mathematical Model
2D+t Theory
Added Mass
Regular Wave