ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الگوی موج اطراف یک شناور پلنینگ استپدار
امروزه، کاهش درگ در شناورهای تندروی تکبدنه به منظور دستیابی به سرعتهای بالا امری مهم بوده و بسیار مورد توجه میباشد. کاهش درگ، با استفاده از روشهایی مانند پوششهای مختلف، نصب تجهیزات متفرقه و تغییر در فرم بدنهی شناور تندرو میسر میشود. از جمله روشهای کارآمد در این زمینه میتوان به ایجاد استپ در کف شناور پلنینگ اشاره کرد که در سرعتهای بالا، باعث کاهش سطح خیس و در نهایت کاهش قابل ملاحظه درگ میشود. تاکنون، اکثر مطالعات بر روی پارامترهای هیدرودینامیکی شناورهای اس
تپدار انجام شدهاند و کمتر به بررسی الگوی موج تولیدشدهی اطراف این شناورها پرداخته شده است. در این مقاله، الگوی موج تولیدشده در اطراف یک شناور پلنینگ استپدار به روش عددی مورد مطالعه قرار میگیرد. برای این منظور، از معادلات RANS همراه با مدل اغتشاشی k-ε برای شبیهسازی جریان مغشوش حول بدنهی شناور استپدار استفاده میشود. سطح آزاد جریان نیز با بکارگیری مدل دوفازی VOF مدلسازی میشود. برای اعتبارسنجی، مقایسهای بین نتایج عددی به دست آمده از این روش و نتایج به دست آمده از روابط نیمهتجربی ارائهشده توسط ساویستکی برای پروفیل وِیک ایجادشده در پاشنهی شناور انجام میشود. این مقایسه سازگاری نسبتاً خوبی را بین این دو روش نشان میدهد.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200314_55533738babd617d4e9f8d68d06a517e.pdf
2016-08-29
4
9
شناور تندرو
درگ
استپ
دینامیک سیالات محاسباتی
سجاد
تاج گله ویسی
sajad.veysi@yahoo.com
1
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
LEAD_AUTHOR
حسن
قاسمی
gasemi@aut.ac.ir
2
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
AUTHOR
محمد
یختیاری
navalarchitect2000@yahoo.com
3
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
AUTHOR
Potgieter, K., “Understanding design and performance of Stepped Hulls,” Technical Note in Kobus Naval Design. 2011.
1
Salvansen, N., Tuck, E., and Faltinsen, O., “Ship motions and sea loads” Transactions of the SNAME, Vol. 78, 1997, pp. 250–79.
2
Ferandoli, P., Merola, L., Pino, E., and Sebastiani, L., “The role of seakeeoing calculations at the preliminary design stage” In: NAV 2000 conference, Venice, Italy, 2000, pp. 951–959.
3
Zhao, R, Faltinsen, O. M., and Haslum, H. A., “A simplified nonlinear analysis of a high speed planning craft in calm water” In: FAST’ 97. Sydney, Australia, 1997, pp. 431–438.
4
Savander, B. R., Scorpio, S. M., and Taylor, R. K., “Steady hydrodynamic of planning surface” Journal of Ship Research, Vol. 46, 2002, pp. 248–279.
5
Ghassemi, H., and Ghiasi, M., “A combined method for the hydrodynamic characteristics of planing crafts” Ocean Engineering, Vol. 35, 2008, pp. 310–322.
6
Kohansal, A. R., and Ghassemi, H., “A numerical modeling of hydrodynamic characteristics of various planning hull forms” Ocean Engineering, 2008, pp. 498–510.
7
Savitsky, D., and Morabito, M., “Surface wave contours associated with the forebody wake of stepped planning hulls” Marine Technology, Vol. 47, No. 1, 2010, pp. 1–16.
8
Taunton, D., Hudson, D., and Shenoi, R., “Characteristics of a series of high speed hard chine planning hulls-part 1: performance in calm water” International Journal of Small Craft Technology, Vol. 1, No. 5, 2011, pp. 55–75.
9
ORIGINAL_ARTICLE
محاسبهی کارایی شناور سهبدنهی پروازی تونلدار با استفاده از شبیهسازی عددی
با توجه به هزینههای زیاد آزمایش در حوضچهی کشش و در دسترس نبودن آن در همهی مکانها برای تست شناورهای تندرو، استفاده از نرمافزارهای مختلف برای شبیهسازی عددی افزایش یافته است. یکی از هدفهای مهم شبیهسازی عددی، رسیدن به پاسخی مناسب، با هزینهای پایینتر و با دقتی خوب و قابل قبول در زمان کمتر میباشد. لذا، در این مطالعه، شبیهسازی عددی یک بدنهی تریماران تونلدار با استفاده از ترکیبی روشهای محدود و حجم سیال صورت گرفته و به بررسی نیروی درگ شناور، انتشار امواج در سطح آزاد آب و توزیع فشار بر روی بدنه شناور پرداخته شده است. نتایج نهایی در قالب ارائه دادههای مقاومت و مقایسه آنها با نتایج آزمایشگاهی، نمایش انتشار امواج در سطح آزاد آب و نمایش توزیع فشار بر روی بدنهی شناور در بازهی گستردهای از سرعت بوده است. نتایج به دستآمده در شبیهسازی عددی دقّت بسیار مناسبی در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی داشته و مدل عددی ارائه شده میتواند در کاربردهای واقعی مورد استفاده قرار بگیرد.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200315_9a0d78cbe06ae7230330020fa30ecb31.pdf
2016-08-29
10
17
شناور تونلدار پروازی
شبیهسازی عددی
پیشبینی مقاومت
توزیع فشار
عباس
دشتیمنش
a.dashtimanesh@pgu.ac.ir
1
استادیار هیدرومکانیک دریا، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس
LEAD_AUTHOR
رضا
ملاحزاده
2
دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
هانیه
حاتمی رشک وسطائی
3
دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
Yu-min, S., and Wang, S., "Experimental Study On Resistance Performance Of a Channel Type Planning Trimaran Model," Journal of Harbin Engineering University, Vol. 34, No. 7, 2013, pp. 832-836.
1
Yu-min, S., Wang, S., and Shen, H., "Numerical and experimental analyses of hydrodynamic performance of a channel type planing trimaran,” Journal of Hydrodynamics, Vol. 26, No. 4, 2014, pp. 549-557.
2
Ghassabzadeh, and M., Ghassemi, H., “Numerical Hydrodynamic of Multihull Tunnel Vessel,” Open Journal of Fluid Dynamics, Vol. 3, 2013, pp. 198-204.
3
Weijia, M., Sun, H., Sun, H., Zou, J., and Zhuang, J., "Test Studies of the Resistance and Seakeeping Performance of a Trimaran Planing Hul," Polish Maritime Research, Vol. 85, No. 1, 2015, pp. 22-27.
4
Weijia, M., Sun, H., Zou, J., and Yang, H., "Test research on the resistance performance of high-speed trimaran planing hull," Polish Maritime Research, Vol. 80, No. 4, 2014, pp. 45-51.
5
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر رسوبات زیستی تهدیدکنندهی بدنهی شناورها و سازههای دریایی
رسوبات و تخریب زیستی در کشتیهای بزرگ و صنایع دریایی به دلیل مشکلات اقتصادی وارد بر کشورها و از طرفی مبارزه با عوامل ایجادکنندهی آنها، تبعات زیستمحیطی فراوانی بر گسترهی آبی کره زمین بر جای گذاشته است. با توجه به افزایش روزافزون صنایع غوطهور در دریا و نیز صنعت حمل و نقل دریایی، خوردگی بیولوژیکی و راههای مبارزه با آنها، با حفظ اِکوسیستم آبی به نحو چشمگیری در کشورهای پیشرفته مورد توجه و نظر دانشمندان قرارگرفته است. نظر به تبعات زیستمحیطی استفاده از روشهای مبارزهی شیمیایی، دانشمندان هر ساله تلاش میکنند با توجه به شرایط اِکوسیستمی آب در مناطق مختلف زمین، از روشهای مبارزهی بیولوژیکی به جای روشهای شیمیایی استفاده نمایند. در این مقاله، با بررسی علل ایجاد رسوبات زیستی، عوامل ایجادکننده و تبعات اقتصادی ناشی از آن، راهکارهای مقابله با این پدیدهی زیستی، با تأکید بر روشهای مبارزهی بیولوژیکی مورد استفاده در کشورهای پیشرفته، ارائه شده است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200316_153f6b00c263c86d9dcfbacf3cc708c7.pdf
2018-08-30
18
24
رسوبات زیستی
بیوفیلم
بدنهی شناورها و سازههای دریایی
مبارزه بیولوژیک
علیرضا
حبیبی
alirh100@gmail.com
1
دانشکده علوم، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، رشت-زیباکنار، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
کاظمی درسنکی
alirh110@gmail.com
2
دانشکده علوم، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، رشت-زیباکنار، ایران
AUTHOR
مجتبی
نوروزی
3
دانشکده علوم، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، رشت-زیباکنار، ایران
AUTHOR
Munn, C., “Marine microbiology,” Garland Science, 2011.
1
Das, S., Lyla, P., and Khan, S. A., “Marine microbial diversity and ecology: importance and future perspectives,” Current Science, Vol. 90, No. 10, p.p. 1325-1335, 2006.
2
Colwell, R. R., “Viable but nonculturable bacteria: a survival strategy,” Journal of Infection and Chemotherapy, Vol. 6, No. 2, p.p. 121-125, 2000.
3
Paul, J. H., “Prophases in marine bacteria: dangerous molecular time bombs or the key to survival in the seas?,” The ISME Journal, Vol. 2, No. 6, p.p. 579-589, 2008.
4
Gomez-Consarnau, L., Akram, N., Lindell, K., Pedersen, A., Neurze, R., Milton, D. L., et al., “Proteorhodopsin phototrophy promotes survival of marine bacteria during starvation,’ PLoS biology, Vol. 8, No. 4, p.p. 739, 2010.
5
Poli, A., Anzelmo, G., and Nicolaus, B., “Bacterial exopolysaccharides from extreme marine habitats: production, characterization and biological activities,” Marine drugs,” Vol. 8, No. 6, p.p. 1779-1802, 2010.
6
Nikolaev, Y. A., and Plakunov, V., “Biofilm City of microbes or an analogue of multicellular organisms?,” Microbiology, Vol. 76, No. 2, p.p. 125-138, 2007.
7
Armstrong, E., Boyd, K. G., and Burgess, J. G. Prevention of marine biofouling using natural compounds from marine organisms,” Biotechnology annual review, Vol. 6, No. 221-241, 2000.
8
Gu, J-D., “Biofouling and prevention: corrosion, biodeterioration and biodegradation of materials,” Handbook of Environmental Degradation of Materials New York: William Andrew Publishing, p.p. 179-206, 2005.
9
Flemming H-C., “Biofouling in water systems–cases, causes and countermeasures,” Applied microbiology and biotechnology, Vol. 59, No. 6, p.p. 629-640, 2002.
10
Nguyen, T., Roddick F. A., and Fan, L., “Biofouling of water treatment membranes: a review of the underlying causes, monitoring techniques and control measures,” Membranes, Vol. 2, No. 4, p.p. 804-840, 2012.
11
Silva MR, Naik TR. Biodeterioration of Concrete Structures in Coastal Zone. Third internation conference on sustainable construction material and technology. www. claisse.info/proceedings.htm
12
Salta, M., Wharton, J. A., Blache, Y., Stokes, K. R., and Briand, J. F., “Marine biofilms on artificial surfaces: structure and dynamics,” Environmental microbiology, Vol. 15, No. 11, p.p. 2879-2893, 2013.
13
Zargiel, K. A., and Swain, G. W., “Static vs dynamic settlement and adhesion of diatoms to ship hull coatings, Biofouling, Vol. 30, No. 1, p.p. 115-129, 2014.
14
Herrera, L. K., and Videla, H. A., “Role of iron-reducing bacteria in corrosion and protection of carbon steel,” International Biodeterioration & Biodegradation, Vol. 63, No. 7, p.p. 891-895, 2009.
15
Meng, F., Zhang, H., Yang, F., Li, Y., Xiao, J., and Zhang, X., “Effect of filamentous bacteria on membrane fouling in submerged membrane bioreactor,” Journal of Membrane Science, Vol. 272, No. 1, p.p. 161-168, 2006.
16
Starosvetsky, D., Armon, R., Yahalom, J., and Starosvetsky, J., “Pitting corrosion of carbon steel caused by iron bacteria. International biodeterioration & biodegradation,” Vol. 47, No. 2, p.p. 79-87, 2001.
17
Okamura., D., Mori, Y., Hashimoto, T., and Hori, K., “Identification of biofoulant of membrane bioreactors in soluble microbial products, “Water research, Vol. 43, No. 17, p.p. 4356-4362, 2009.
18
Vrouwenvelder, J., Kruithof, J., and Van Loosdrecht, M., “Integrated approach for biofouling control,” Water science and technology,” Vol. 62, No. 11, p.p. 2477, 2010.
19
Dobretsov, S., Abed, R. M., and Voolstra, C. R., “The effect of surface colour on the formation of marine micro and macrofouling communities,” Biofouling, Vol. 29, No. 6, p.p. 617-627, 2013.
20
Nedved, B. T., and Hadfield, M. G., “Hydroides elegans (Annelida: Polychaeta): a model for biofouling research,” Marine and industrial biofouling: Springer, p.p. 203-217, 2009.
21
Bai, X., Xie, G., Fan, H., Peng, Z., Yuan, C., and Yan, X., “Study on biomimetic preparation of shell surface microstructure for ship antifouling,” Wear, Vol. 306, No. 1, p.p. 285-295, 2013.
22
Detty, M. R., Ciriminna, R., Bright, F. V., and Pagliaro, M., “Environmentally benign sol–gel antifouling and foul-releasing coatings,” Accounts of chemical research, Vol. 47, No. 2, p.p. 678-687, 2014.
23
Demirel, Y. K., Khorasanchi, M., Turan, O., Incecik, A., “On the importance of antifouling coatings regarding ship resistance and powering,” 3rd International Conference on Technologies, Operations, Logistics and Modelling for Low Carbon Shipping, 2013.
24
Liu, Y., Leng, C., Chisholm, B., Stafslien, S., Majumdar, P., and Chen, Z., “Surface structures of PDMS incorporated with quaternary ammonium salts designed for antibiofouling and fouling release applications,” Langmuir, Vol. 29, No. 9, p.p. 2897-2905, 2013.
25
Holmström, C., Egan, S., Franks, A., McCloy, S., and Kjelleberg, S., “Antifouling activities expressed by marine surface associated Pseudoalteromonas species,” FEMS microbiology ecology, Vol. 41, No. 1, p.p. 47-58, 2002.
26
Atalah, J., Bennett, H., Hopkins, G. A., and Forrest, B. M., “Evaluation of the sea anemone Anthothoe albocincta as an augmentative biocontrol agent for biofouling on artificial structures,” Biofouling, Vol. 29, No. 5, p.p. 559-571, 2013.
27
üller, W. E., Wang, X., Proksch, P., Perry, C. C., Osinga, R., Gardères, J., et al. “Principles of biofouling protection in marine sponges: a model for the design of novel biomimetic and bio-inspired coatings in the marine environment?,” Marine biotechnology, Vol. 15, No. 4, p.p. 375-398, 2013.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر اینترسپتور بر ضرایب هیدرودینامیکی معادلات حرکت طولی شناورهای کاتاماران پروازی
شناخت دینامیک شناورهای تندرو در آب آرام و امواج، حائز اهمیت فراوان است. با تعیین ضرایب معادلات حرکت، میتوان دینامیک شناور و عوامل مؤثر بر ناپایداری آن را شناخت و در جهت کنترل این ناپایداریها اقدام کرد. هدف اصلی در این پژوهش تعیین ضرایب هیدرودینامیکی حرکت طولی شناورهای تندرو کاتاماران با استفاده از CFD و همچنین پاسخ به این سؤال که المان کنترلی اینترسپتور چه تأثیری بر ضرایب هیدرودینامیکی شناور کاتاماران تندرو دارد؛ است. تعیین ضرایب هیدرودینامیکی بهروش تجربی هزینهبر بوده و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دقیق دارد، بنابراین استخراج این ضرایب بهروش عددی و ایجاد آزمایشگاه مجازی میتواند مفید باشد. در این تحقیق به استخراج ضرایب هیدرودینامیکی یک کاتاماران بدون و با اینترسپتور پرداخته شدهاست. نتایج، نشاندهنده مستقل بودن اکثریت ضرایب از فرکانس، بهخصوص در فرکانسهای بالا است. همچنین تأثیر اینترسپتور بر ضرایب نیز در فرکانسهای مختلف بهجز موارد اندکی قابل چشمپوشی میباشد.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200317_8e603a8cc895778bd9cb89a650cce6bd.pdf
2016-10-13
24
40
ضرایب هیدرودینامیکی
کاتاماران
اینترسپتور
دینامیک سیالات محاسباتی
امین
نجفی
najafi.sharif@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی شریف، قطب علمی هیدرودینامیک و دینامیک متحرکهای دریایی
LEAD_AUTHOR
محمدسعید
سیف
seif@sharif.edu
2
استاد، دانشگاه صنعتی شریف، قطب علمی هیدرودینامیک و دینامیک متحرکهای دریایی
AUTHOR
Hsu, C, C. 1967 “On the Motions of High Speed Planing Craft”, Hydro-nautics, Inc., Technical Report 603-1, Laurel, Md.
1
Altman, R. 1968 “The Steady-state and oscillatory hydrodynamics of a 20 degree deadrise planing surface”, Hydronautics, Inc., Technical Report 603-2, laurel, Md.
2
Fridsma, G. 1969 “A systematic study of rough-water performance of planing boats”, Davidson Laboratory, Report No. 1275, Stevens Institute of Technology, Hoboken, N.J
3
Fridsma, G. 1971 “A systematic study of rough-water performance of planing boats (irregular waves-parts 2)”, Davidson Laboratory, Report No. DL-71-1495, Stevens Institute of Technology, Hoboken, N.J
4
Ogilive, T. F., Shen, Y-T. 1973 “Flutter-like oscillations of a planing plate”, Department of Naval Architecture and Marine Engineering, Report No. 146, The University of Michigan, Ann Arbor.
5
De Zwaan, A.P. 1973 “Oscillation eproeven met even planerendo wig”. Report No. 376.M, Baboratorium voor scheepsbouwkunde, Technische Hogeschool, Delf, The Netherland
6
Martin, M. 1978a “Theoretical determination of porpoising instability of high speed planing boats”, Journal of Ship Research, 22, 1, March
7
Martin, M. 1978b “Theoretical prediction of motions of high speed planing boats in waves”, Journal of Ship Research, 22, 3, Sept
8
Munk, M. 1924 “The aerodynamic forces on airship hulls”, NACA Report No. 184, National Advisory Committee for Aeronautics.
9
Wagner, H. 1931 “A nonlinear mathematical model of motions of a planing boat in regular waves”, DTNSRDC Report 78/032, David W. Taylor Naval Ship Research and Development Center, Bethesda, Md.
10
White, J. A, Savitsky, D. 1988 “Seakeeping predictions for USCG hard chine patrol boats”, SNAME, New York Metropolitan Section, June
11
Payne, P. R. 1990 “Boat 3D- a time-domain computer program for planing craft”, Payne Associates, Stenensville, Md
12
Troesch, A. W. “On the hydrodynamics of vertically oscillating planing hulls”, Journal of Ship Research, Vol. 36, No.4, pp. 317-331,
13
G. J. Grigoropoulos, et al., "Transient waves for ship and floating structure testing," Elsevier Science, 1994.
14
J.M.J.Journee, "comparative Motion Calculations of FLOKSTRA container Ship Model," Delft University of Technology, Netherlands, Updated 2001, April 1997.
15
C. Stephen M. Cook, Kim Klaka,, "Investigation into Wave Loads and Catamarans," Hydrodynamics of High Speed Craft Conference (RINA), 24-25 November 1999, London, UK, 1999.
16
CHEN, H. C., LIU, T., HUANG, E. T. 2001”Time-domain simulation of large amplitude ship roll motions by a chimera RANS method”, Proceedings, 11th International Offshore and Polar Engineering Conference, June 17–22, Stavanger, Norway, vol. 3, 299–306.
17
MILLER, R., GORSKI, J., FRY, D. 2002 “Viscous roll prediction of a cylinder with bilge keels”, Proceedings, 24th Symposium on Naval Hydrodynamics, July, Fukuoka, Japan.
18
SATO, Y., MIYATA, H., AND SATO, T. 1999” CFD simulation of 3-dimensional motion of a ship in waves: application to an advancing ship in regular head waves”, Marine Science and Technology, 4, 108–116.
19
CURA HOCHBAUM, A., VOGT, M. 2002 “Towards the simulation of seakeeping and maneuvering based on the computation of free surface viscous ship flow”, Proceedings, 24th Symposium on Naval Hydrodynamics, July, Fukuoka, Japan
20
PATERSON, E. G., WILSON, R. V., and STERN, F. 2003 “General Purpose Parallel Unsteady RANS Ship Hydrodynamics Code”: CFDSHIP-IOWA, IIHR Report 432, Iowa Institute of Hydraulic Research, University of Iowa, Iowa City, IA, November.
21
RHEE, S., STERN, F. 2001 “Unsteady RANS method for surface ship boundary layer and wake and wave field”, International Journal of Num. Meth. Fluids, 37, 445–478.
22
STERN, F., WILSON, R. V., COLEMAN, H., PATERSON, E. 2001” Comprehensive approach to verification and validation of CFD simulations”— part 1: methodology and procedures, ASME Journal of Fluids Engineering, 123, 793–802.
23
TAHARA, Y., PATERSON, E., STERN, F., AND HIMENO, Y. 2000 “CFD-based optimization of naval surface combatant”, Proceedings, 23rd ONR Symposium on Naval Hydrodynamics, September, Val de Reuil, France.
24
WILSON, R., PATERSON, E., AND STERN, F. 2000 “Verification and validation for RANS simulation of a naval combatant”, Proceedings, Gothenburg 2000: A Workshop on Numerical Ship Hydrodynamics, Chalmers University of Technology, September, Gothenburg, Sweden.
25
Weymouth, G. D, Wilson, R. V, Stern, F., “RANS Computational Fluid Dynamics Predictions of Pitch and Heave Ship Motions in Head Seas”, Journal of Ship Research, Vol. 49, No. 2, June 2005, pp. 80–97
26
P. M. Carrica, R. V. Wilson, R. W. Noack, and F. Stern, "Ship motions using single-phase level set with dynamic overset grids," Computers & fluids, vol. 36, pp. 1415-1433, 2007.
27
L. Larsson, F. Stern, and M. Visonneau, "Gothenburg 2010, A Workshop on Numerical Ship Hydrodynamics," 2010
28
S. H. S. Hosseini, "CFD prediction of ship capsize: parametric rolling, broaching, surf-riding, and periodic motions," Ph.D., Mechanical Engineering, University of Iowa, 2009.
29
JOURNEE, J. M. J. 1992 “Experiments and Calculations on Four Wigley Hull forms”, Delft University of Technology, Ship Hydrodynamic Laboratory, Report No. 909, February.
30
M. S. Seif, A. Vafaeesefat, M. Tavakoli Dakhrabadi,Hull form hydrodynamic optimization of high speed planing craft with variable deadrise angle by using genetic algorithm, Modares Mechanical Engineering, Vol. 12, No. 4, pp. 80-90, 2012. (In Persian)
31
P. Ghadimi, A. Dashtimanesh, Y. Faghfoor, "Initiating a mathematical Model for Prediction of DOF Motion of Planing Crafts in Regular Waves", Hindawi Publishing Corporation International Journal of Engineering Mathematics, Volume 2013, Article ID 853793,15pages
32
Karafiath, and S.C. Fisher, 'The effect of Stern Wedges on Ship Powering Performance', Naval Engineers Journal, May, 1987
33
J.F. Tsai, J.L. Hwang, S.W. Chau, and S.K. Chou, 'Study of Hydrofoil Assistance Arrangement for Catamaran with Stern Flap and Interceptor', FAST 2001, Southampton, UK, Sep., 2001
34
Sverre Steen, Sverre Andres Alterskjar, Andress Velgaard, Ingebjorn Aasheim, "Performance of a planning craft with mid-mounted interceptor", Fast 2009, Greece, October 2009.
35
F. R. Menter, M. Kuntz, and R. Langtry, "Ten Years of Industrial Experience with the SST Turbulence Model," Turbulence, Heat and Mass Transfer, 2003
36
J. H. Ferziger and M. Peric, ”Computational Methods for Fluid Dynamics”: Springer, 1999
37
ORIGINAL_ARTICLE
شبیهسازی عددی اثر میکروریبلتها بر پارامترهای هیدرودینامیکی شناورهای پروازی
امروزه، با توجه به اهمیت انرژی و سرعت در سطح جهان و با در نظر گرفتن محدودیت انرژی جهان، در مباحث مربوط به بهینهسازی انرژی همواره باید بهترین حالتها را برای طراحی در نظر گرفت. در بحث صنعت دریایی و با توجه به گسترهی مرزهای آبی کشور و در نظر گرفتن موقعیت استراتژی خاص منطقه همواره باید به دنبال راهی جهت کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت شناورهای تندرو بود. در این بررسی، طبیعت به عنوان راهنمایی جهت رسیدن به هدف مورد استفاده قرار گرفته است. با بررسی سطح پوست جانوران پُرسرعت دریایی نظیر کوسه و دلفین، ایدهی استفاده از سطوح ریبلتدار به وجود آمد. جهت مطالعه اثرات ریبلتها از نرمافزار انسیس CFX استفاده شده است. ریبلتها بر روی یک ورق پروازی شبیهسازی شده و اثرات آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس نتایج آزمایشگاهی به دست آمده از آزمایشهای عملی در حوضچههای کشش به اعتبارسنجی شبیهسازیهای انجام شده پرداخته شده است. بر اساس نتایج حاصل از نرمافزار، ریبلتها میتوانند در حالت دوفازی تا شش درصد کاهش درگ برای ورق پروازی داشته باشند.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200318_68d639c724445fd2492dd758799ff208.pdf
2016-10-13
42
50
پارامترهای هیدرودینامیکی
ورق پروازی
کاهش درگ
ریبلت
انسیس CFX
شبیهسازی دو فازی
علیرضا
حیدریان
alireza_heydarian2008@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد هیدرومکانیک کشتی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
LEAD_AUTHOR
مهدی
ریشهری
mahdirishehri@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
علیرضا
کاظمیپور
al.kazemipour@mehr.pgu.ac.ir
3
کارشناسی مهندسی دریا، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
AUTHOR
Bechert, D., et al., "Biological surfaces and their technological application- Laboratory and flight experiments on drag reduction and separation control," in 28th Fluid Dynamics Conference, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 1997.
1
Bechert, W. D., Bruse, M. and Hage, W., "Experiments with three-dimensional riblets as an idealized model of shark skin," Experiments in Fluids, Vol. 28, No. 5, 2000, pp. 403-412.
2
Bechert, D. W., et al., "Experiments on drag-reducing surfaces and their optimization with an adjustable geometry," Journal of Fluid Mechanics, 1997, pp. 59-87.
3
Dean, B. and B. Bhushan, "Shark-skin surfaces for fluid-drag reduction in turbulent flow: a review," Philosophical Transactions of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 2010. 368 (1929): pp. 4775-4806.
4
Bixler, G. D. and Bhushan, B., "Biofouling: lessons from nature," Philosophical Transactions of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 2012. 370 (1967): pp. 2381-2417.
5
Brian Dean, B. B., "Shark-Skin Surfaces for Fluid-Drag Reduction in Turbulent Flow: A Review. Advances in Mechanics, 2012. 42 (6): pp. 821-836.
6
Bhushan, B., "Shark skin Surface for Fluid-Drag Reduction in Turbulent Flow," in Biomimetics: Bioinspired Hierarchical-Structured Surfaces for Green Science and Technology, B. Bhushan, Editor, Springer Berlin Heidelberg: Berlin, Heidelberg, 2012, pp. 227-265.
7
M, W. and A, L., "Optimization and application of riblets for turbulent drag reduction," in 22nd Aerospace Sciences Meeting, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 1984.
8
Carman, M. L., et al., "Engineered antifouling microtopographies – correlating wettability with cell attachment," Biofouling, 2006, 22(1): pp. 11-21.
9
ANSYS CFX-Solver Theory Guide, 2011.
10
C., Davies, and Carpenter, P. W., "Instabilities in a plane channel flow between compliant walls;" Journal of Fluid Mechanics, 1997, 352: pp. 205-243.
11
Davies, C. and Carpenter, P. W., "Numerical simulation of the evolution of Tollmien & #8211; Schlichting waves over finite compliant panels," Journal of Fluid Mechanics, 1997, 335: p. 361-392.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش امنیت بهعنوان مهمترین چالش در بکارگیری رایانش ابری در سازمانها
در اواخر اولین دهه قرن 21 دنیای IT شاهد شکوفایی فنّاوری جدیدی به نام رایانش ابری بوده است و شرکتهای پیشرو در صنعت فناوری اطلاعات سعی در بکارگیری آن در فرآیندهای خدمات خود به مشتریان داشتهاند، بهطوریکه برترین این شرکتها امروزه از رایانش ابری بهعنوان یک مزیت رقابتی مهم نسبت به شرکتهای همپایهی خود استفاده میکنند. این فنّاوری نسبتاً جدید علیرغم چالشهای بسیار مهم ، بهسرعت در حال رشد و توسعه است. در ابتدای ظهور آن، بسیاری از محققان تصور میکردند که رایانش ابری بهزودی فراگیر خواهد شد ولی تحقیقات اخیر حاکی از آن است که امنیت بزرگترین سد پیش روی این فناوری است.
در این پژوهش سعی شده است تا حدی به بررسی چالشهای امنیتی این فنّاوری پرداخته و اینکه چرا مسئله امنیت باعث عدم استقبال کاربران و مدیران IT از این فناوری گردیده است. در ابتدا به مقدمه و تعریف رایانش ابری پرداخته سپس مزایا و منافع استفاده از آن و همچنین معایب و مشکلات امنیتی در آن بیانشده و در نهایت یک تجزیهوتحلیل امنیتی برای آن ارائه شده است.
https://mst.ihu.ac.ir/article_200319_74344569f0ff4f876774d511903500cd.pdf
2016-10-13
52
59
رایانش ابری
امنیت
امنیت در رایانش ابری
یوسف
ترابی گلسفید
yousef.torabi@chmail.ir
1
دکتری تخصصی، استادیار دانشکده علوم و فنون چالوس، دانشگاه امام حسین(ع)، ایران
LEAD_AUTHOR
Anthes, G., "Security in the cloud," Communications of the ACM, vol. 53, no. 11, 2010, pp. 16-18.
1
Armbrust, M., Fox, O., Griffith, R., Joseph, A. D., Katz, Y., Konwinski, A., and Zaharia, M., "Above the clouds: a Berkeley view of cloud computing, 2009.
2
Rittinghouse, J. W., and Ransome, J. F., Cloud computing: implementation, management, and security," CRC press., 2009.
3
[4] Catteddu, D., "Cloud Computing: benefits, risks and recommendations for information security, in Web Application Security," Springer Berlin Heidelberg, pp. 17-17.
4
"Craig Balding;" ITG2008 World Cloud Computing Summit, 2008.
5
Gens, F., "New IDC IT Cloud Services Survey: Top Benefits and Challenges," IDC eXchange, 1 August 2015.
6
Available: http://blogs.idc.com/ie/?p=730
7
Okuhara, M., Shiozaki, T., and Suzuki, T., "Security architecture for cloud computing," Fujitsu Sci. Tech. J, vol. 46, no. 4, 2010, pp. 397-402.
8
Sangroya, A., Kumar, S., Dhok, J., and Varma, V. "Towards analyzing data security risks in cloud computing environments,” In Information Systems, Technology and Management, Springer Berlin Heidelberg, 2010, pp. 255-265.
9