دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
17
53
2019
02
20
استفاده از نانو پوشش ها به منظور کاهش نیروی درگ اصطکاکی، افزایش سرعت و طول عمر در شناورهای تندرو
4
11
FA
ابوذر
روئین تن
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
abroeintan@gmail.com
امروزه از فن آوری نانو به عنوان یکی از جدیدترین و کاربردی ترین روش ها به منظور کاهش نیروی درگ اصطکاکی، افزایش سرعت و طول عمر شناورها استفاده می شود. پوشش های مورد استفاده در بدنه شناورها باید در مقابل آب دریا، املاح، عوامل خورنده، نفوذ آب و رشد جلبک ها مقاوم باشد. اولین و مهمترین کاربرد پوشش های ایجاد شده بر روی شناورها، استفاده از آن ها در جهت کاهش میزان خوردگی سطحی می باشد. خوردگی معمولا در سطح مواد شروع شده و طول عمر مواد مورد استفاده را مرتبا کاهش می دهد. مواد در مقیاس نانو، خواص فیزیکی، شیمیایی بی نظیری از خود نشان می دهند و این عامل می تواند سبب بهبود مقاومت به خوردگی این مواد گردد. نانو رنگ ها یکی از این نوع پوشش ها است که در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تکنولوژی نانو در صنعت رنگ مانع از چسبیدن جبک ها به بدنه شناور و باعث طولانی تر شدن عمر شناورها می شود. یکی دیگر از روش های بهبود خواص سطحی شناورهای دریایی و افزایش طول عمر آن ها استفاده از پوشش های نانو کامپوزیتی است. مهمترین کاربرد پوشش های ایجاد شده بر روی شناورها، افزایش سرعت آن ها به دلیل کاهش مقاومت شناور در مقابل نیروی درگ اصطکاکی است. نیروی درگ اصطکاکی مستقیما میزان نیروی مورد نیاز برای حرکت جسم را مشخص می کند.
شناورهای تندرو,نانو پوشش,نیروی درگ
https://mst.ihu.ac.ir/article_204825.html
https://mst.ihu.ac.ir/article_204825_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
17
53
2019
02
20
مروری بر روابط هیدرودینامیکی فویلهای تحتانی در شناورهای هیدروفویلی (مثال کاربردی)
12
25
FA
ارسلان
اقدامی
مدرّس دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده علوم و فنون شناوری حضرت جوادالائمه(ع)
j.eghdam@gmail.com
یکی از انواع شناورهایی که سالهای زیادی مورد تحقیق،بررسی، ساخت و بهره برداری قرار دارند شناورهای هیدروفویل می باشد. شناورهای هیدرو فویل دار با وجود دارا بودن مزایای انکار ناپذیر، بدلیل ساختار خاص خود که در هنگام جدا شدن از سطح آب تنها بر روی دو سازه به نام هیدروفویل سوار می شوند در لحظه های مختلف مثل هنگام جداشدن از سطح آب ،تشکیل کاویتاسیون ، موج یا تغییر سرعت به درون آب سقوط می کنند لذا بر طرف کردن یا کم کردن این نقیصه باعث کاربردی تر و پر رنگ تر شدن مزایای این گونه از شناورها می گردد و می تواند در راستای بهره برداری از شناورهای هیدروفویل موثر بوده و جایگاهی واقعی برای آنها در بین انواع شناورهای دیگر ایجاد نماید. <br /> در این مقاله به کمک تجربیات بدست آمده در طراحی و ساخت شناور هیدروفویل دار یک متری و اطلاعات موجود ، ناپایداری طولی و روشهای کم کردن آن در این گونه از شناورها بررسی شده است تا بتواند گامی در راستای طراحی بهتر آنها باشد.
شناورهای هیدروفویل,فویل,ناپایداری,ضریب لیفت,تراست
https://mst.ihu.ac.ir/article_204826.html
https://mst.ihu.ac.ir/article_204826_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
17
53
2019
02
20
جزر و مد و جریانات جزر و مدی خلیجفارس
26
31
FA
محمود رضا
عباسی کاریزبالا
گروه علوم پایه - دانشکده مشترک- دانشگاه امام خامنه ای
phys.ocean.abbasi@gmail.com
سید رضا
شاه حسینی
گروه ناوبری، دانشکده شناوری، دانشگاه امام خامنه ای
s.r.sh.313@gmail.com
آگاهی از پارامترهای دریایی یکی از شروط اصلی و لازم در ماموریت های دریایی است و در این میان جریانهای دریایی از اهمیت ویژهای برخوردارند. در حوضه آبی خلیجفارس که یک پهنه آبی کمعمق و استراتژیک محسوب میگردد؛ این موضوع جزو اولویتهای شناخت محیط است. منشأ جریانهای خلیجفارس عمدتاً چگالی، باد و جزر و مد هستند. در این بین جزر و مد به دلیل عامل غالب در ایجاد جریانهای لحظهای مدلهای هیدرودینامیکی عددی، هیدروگرافی، انتقال رسوب و سایر موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ازآنجاییکه در بسیاری از امور ناوبری و حمل و نقل دریایی، مدیریت بنادر و نیز فعالیت های مهندسی ساحلی، جریانات دریایی بهخصوص جریانات منظم کوتاه مدت جزر و مدی از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد، لذا در این مقاله به بررسی جزر و مد و جریانهای دریایی در خلیجفارس پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل در جریانهای جزر و مدی خلیجفارس ماه است. همچنین نوع کشند در خلیجفارس از الگوی متفاوتی در نقاط مختلف پیروی می کند بطوریکه در نیمه شمالی غالباً نیم روزانه اما در نیمه جنوبی روزانه است.
جریانات دریایی,جزر و مد,جریانات جزر و مدی,خلیجفارس
https://mst.ihu.ac.ir/article_204827.html
https://mst.ihu.ac.ir/article_204827_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
17
53
2019
02
20
بررسی و امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه و تبرید شناور تندر
32
37
FA
شهروز
عباسی نژاد
دانشگاه دریایی امام خامنه ای-هیئت علمی دانشگاه امام حسین-گروه مکانیک -دانشکده شناوری
shahrooz.abbasinejhad@gmail.com
چکیده:<br /> هدف از این مقاله امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در سیستم های سرمایش و تهویه مطبوع شناورها است .اهمیت انرژی خورشیدی در دهه های اخیر بسیار افزایش یافته است. انرژی خورشیدی امروزه به عنوان ابزار پرکاربرد برای بهینه سازی و توسعه ی فرآیندهای صنعت سرمایش ،گرمایش و تهویه مطبوع شناخته شده است.سلولهای خورشیدی انرژی خورشید را جذب و آن را به الکتریسیته تبدیل می کنند. به علت گران بودن مواد نیمه هادی سازنده این سلول ها و بازده پایین آنها(5 تا 18درصد) صنعت دریایی کمتر به آن روی آورده است. سازگاری با محیط زیست, تجدید پذیری و رایگان بودن از مزایای انرژی خورشیدی می باشد .میزان استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها در کشورهای جهان رو به گسترش است بلکه در آینده به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی به حساب می آید.با توجه به اثر تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی ,نیاز به تهویه و تبرید درحال افزایش است یکی از کاربردهای مهم انرژی خورشیدی استفاده از این انرژی در سرمایش می باشد]1.[برای استفاده از این انرژی در تولید برق دو روش مستقیم (فتوولتائیک) و غیرمستقیم(حرارتی خورشیدی)وجود دارد. در روش فتوولتائیک نور خورشید به صفحات خورشیدی(پنل) برخورد کرده و به صورت مستقیم به برق تبدیل می شود. برق تولیدی توسط سیستم های فتوولتائیک را می توان جهت تهویه و تبرید در شناورها استفاده نمود. در این مقاله به امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی جهت تهویه و تبرید پل فرماندهی یک شناور کلاس تندر در جنوب کشور می پردازیم]2[.
سلول خورشیدی,تهویه و تبرید,سرمایش,توسعه یافتگی,تجدید پذیری
https://mst.ihu.ac.ir/article_204828.html
https://mst.ihu.ac.ir/article_204828_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
17
53
2019
02
20
طراحی شناساگر مبتنی بر تئوری پایداری لیاپانف در تخمین ضرائب مانور شناورها
38
45
FA
سجاد
حاجی زاده
مهندسی دریا- دانشکده مهندسی- دانشگاه خلیج فارس
hajizadeh@pgu.ac.ir
ولی اله
غفاری
مهندسی برق- دانشگاه خلیج فارس
ghafari@pgu.ac.ir
مدلسازی مانور شناورها در مراحل ابتدایی طراحی و بهرهبرداری از شناور از اهمیت فراوان برخوردار است. داشتن مدل دقیقی از مانور شناور به همراه ضرائب موجود در معادلات مانور شناورها، برای تحقیق در مورد مانور پذیری شناورها، طراحی سیستم کنترل حرکات شناور و توسعه شبیه سازهای مانور شناورها بسیار ضروری و حیاتی است. در طی سالیان اخیر مدلهای مختلفی از مانور شناورها ارائه شده که قادر هستند با تقریب مناسبی کیفیت مانور شناور را تبیین نمایند. لیکن تحقیقات در زمینه محاسبه ضرائب مانور اندک بوده و همچنان شبیهسازی مانور شناور با استفاده از مدلهای ریاضی حد توسعهیافتگی مناسبی ندارد. تئوری پایداری لیاپانف میتواند برای بیان کردن مدل ریاضی مانور شناورها به وسیلهی سیستم دادههای ورودی و دادههای خروجی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله ضرائب مانور یک شناور جابجایی بررسی شده است و با استفاده از روش تئوری پایداری لیاپانف، ضرائب مانور آن استخراج گردیده و مانور دور زدن شناور شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از روش تئوری پایداری لیاپانف با ضرائب مانور سویتسکی مقایسه شده است و دقت روش تئوری پایداری لیاپانف در تخمین ضرائب مانور شناورها بررسی شده است. بدیهی است چنین مدلی علاوه بر تاثیری که میتواند در طراحی بهینه شناور داشته باشد، میتواند ابزار مناسبی برای توسعه روشهای کنترلی و هدایت شناور نیز باشد.
مانور,شناساگر,شناور جابجایی,ضرائب هیدرودینامیکی وتئوری پایداری لیاپانف
https://mst.ihu.ac.ir/article_204829.html
https://mst.ihu.ac.ir/article_204829_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2783-4468
17
53
2019
02
20
معرّفی یک روش چندالگوریتمی آشکارسازی رادار LPI-FMCW معیّن برای ارتقای توانمندی عملیاتی شناورهای تندرو در مأموریّتهای دریایی
46
61
FA
ابوالحسن
رضاپور کورنده
0009-0000-2281-0336
عضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، دانشگاه علوم دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده شناوری حضرت جوادالائمه(علیهالس
arezapourk@gmail.com
حسین
عنایتی اله چالی
مربی آموزشی جنگال
arezapourk@yahoo.com
روشن است که آگاهی از استعداد و توانمندی راداری دشمن در یک منطقهی عملیاتی از حیث تضمین تحقّق استتار کامل بر موفقیّت مأموریتهای دریایی شناورهای تندرو اثرگذار است. زیرا ضروری است که به هنگام نزدیک شدن به اهداف مورد نظر و انجام یک عملیات از پیش طرّاحیشده، شناورهای خودی از دید رادارهای شناسایی دشمن کاملاً پنهان بمانند. برای اطمینان از اینکه استتار کاملی تحقّق پیدا میکند، نیاز است که سامانهی شنود و شناسایی با قابلیّت بالای کشفِ انواع رادارهای با احتمالِ شنود کمِ (LPI) دشمن در شناور عملیاتی در دسترس باشد. بر این اساس، در این مقاله، برای آشکارسازی رادارهای LPI، تکنیکی تحت عنوان روش چندالگوریتمی ارائه میگردد که میتواند در ارتقای کارایی سیستمهای شنود راداریِ شناور تندرو نقش بالایی ایفا نماید. با ارائهی نتایج شبیهسازی یک رادار LPI پایلوت، نشان دادهایم که الگوریتم پیشنهادی ما از کارایی مناسبی برخوردار و نسبت به الگوریتمهای مشابه قبلی دارای مزیّت قابل ملاحظه است.
سیگنالهای LPI,الگوریتمهای آشکارساز زمان– فرکانس,تلفیق دادهها,روش چندالگوریتمی,شناور تندرو
https://mst.ihu.ac.ir/article_204830.html
https://mst.ihu.ac.ir/article_204830_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf