TY - JOUR ID - 200324 TI - بررسی تجربی اثر اینترسپتور در لیفت پاشنه و کاهش مقاومت شناورهای تندرو JO - دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو JA - MST LA - fa SN - 2423-3668 AU - ملایی, محسن AU - مقدس آهنگری, علی‌اصغر AU - قاسمی, حسن AU - ساجدی, سیدمهدی AD - کارشناسی ارشد مهندسی دریا - هیدرومکانیک، دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛ AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا- هیدرومکانیک، آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج‌فارس؛ AD - استاد تمام و عضو هیات علمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ AD - دانشجوی دکترا مهندسی دریا - سازه، دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛ Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 49 SP - 36 EP - 46 KW - اینترسپتور KW - رفتار هیدرودینامیکی KW - مقاومت KW - شناور تندرو DO - N2 - مکانیزم‌های کنترل تریم و حرکات شناورهای تندرو، نظیر تریم تب، فلپ و اینترسپتور، با توجه به شرایط عملکرد آنها اثرات مؤثر و قابل‌توجهی بر روی مقاومت و رفتار دینامیکی شناورهای تندرو دارند. در این مقاله، به‌منظور مطالعه و بررسی میزان اثربخشی و اثرات اینترسپتور بر روی مقاومت و تریم دینامیکی شناورهای تندرو، پس از مطالعه و بررسی مفهوم عملکرد اینترسپتور در کاهش مقاومت، در شرایط عبور از منطقه‌ی اسکی، با استفاده از روش تجربی تست مدل برای یک شناور تندروی 13 متری در آزمایشگاه ملی خلیج‌فارس دانشگاه امام حسین(علیه‌السلام)، اثرات اینترسپتور در پاشنه‌ی شناور در سرعت‌های مختلف بررسی شده‌اند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که اثرات کاهش مقاومت توسط اینترسپتور در محدوده‌ی عدد فرود مربوط به اسکی شناور قابل‌توجه است. استفاده از اینترسپتور در اعداد فرود بالا باعث کاهش تریم و افزایش مقاومت می‌شود. در این تحقیق، تمرکز ما بر روی بررسی تجربی نحوه‌ی کاهش مقاومت شناورهای تندرو در اثر افزودن اینترسپتور به بدنه‌های پلنینگ می‌‌باشد. در این آزمایش، یک بدنه‌ی پلنینگ از روی شناور 13 متری استاندارد کوگار ساخته شده است که دو عدد تیغه‌ی اینترسپتور در قسمت ترانزوم آن نصب شده و در ارتفاع‌های مختلف مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. همچنین، این ایده منجر به کاهش قله‌ی مقاومتی در نمودار سرعت- مقاومت شناورهای تندرو می‌شود که یکی از معضلات این شناورها است. UR - https://mst.ihu.ac.ir/article_200324.html L1 - https://mst.ihu.ac.ir/article_200324_0ca8abf4c47613c3fc7ec134010ee139.pdf ER -