TY - JOUR ID - 200336 TI - تشخیص و مکان‌یابی خطا در سامانه توزیع شناورهای دریایی JO - دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو JA - MST LA - fa SN - 2423-3668 AU - ارمی, مجاهد AU - حق‌مرام, رضا AU - سوری, محمدرضا AD - دانشگاه جامع امام حسین(علیه‌السلام)، دانشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات AD - مدرّس دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، دانشکده علوم و فنون شناوری حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام)، Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 51 SP - 14 EP - 23 KW - خطای تک‌فاز KW - تبدیل موجک KW - جریان توالی صفر DO - N2 - در سال‌های ابتدایی ساخت شناورها، مهم‌ترین موضوع الکتریکی در شناورها، تنها مسألهی استفاده از برق برای روشنایی بود. با رشد روزافزون فناوری در ساخت شناورها و با توجه به دستگاه‌های الکتریکی دریایی که به تازگی به صورت تجاری و صنعتی مطرح شده‌اند، وجود یک سامانه توزیع دریایی مجهز و قابل اطمینان امری اجتنابناپذیر است. سامانه توزیع سهفازِ سهسیم با نول زمیننشده (نول ایزوله)، به لحاظ کم بودن جریان خطای زمین و در نتیجه، پایداری کارکرد دستگاه‌های حیاتی نظیر سُکّان، سامانه‌های ارتباطی، رادار و . . . بهترین انتخاب برای تغذیهی الکتریکی شناورها است. اما با انتخاب این نوع از سامانه توزیع، در کنار مزیّت ذکرشده، دارای عیب‌هایی نیز هست. یکی از عیب‌های این سامانه‌ این است که در صورت عدم تشخیص خطای تک‌فاز به زمین و بُروز خطای فاز به زمین دوّم، خطای اتصال کوتاه رُخ میدهد و باعث عملکرد رله‌های حفاظتی و قطع تغذیهی بارهای حیاتی و در نتیجه غیر عملیاتی شدن شناور می‌شود. پس باید قبل از بُروز خطای زمین دوّم، خطای اول شناسایی و رفع گردد. در این مقاله، یک روش ترکیبی با استفاده از تبدیل موجک برای تشخیص فاز خطا و ویژگی‌های جریان توالی صفر برای تشخیص فیدر خطا و بخش خطا استفاده شده است. UR - https://mst.ihu.ac.ir/article_200336.html L1 - https://mst.ihu.ac.ir/article_200336_990b58144f827c14a7d302226dfa6216.pdf ER -