TY - JOUR ID - 200338 TI - بررسی عددی اثر مکش و دمش همزمان با شرایط یکسان بر روی ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 0012 JO - دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو JA - MST LA - fa SN - 2423-3668 AU - عباسی‌نژاد, شهروز AD - دانشکده شناوری؛ دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)؛ Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 51 SP - 36 EP - 43 KW - ایرفویل KW - جدایش KW - مکش و دمش KW - ضریب لیفت و درگ DO - N2 - در این مقاله، یک بررسی عددی مکش و دمش همزمان بر روی ایرفویل ناکا 0012 انجام شده است. در گذشته اثر جت مکش و دمش به طور جداگانه بر روی این ایرفویل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که وقوع مکش در فاصله 10 درصد طول وتر و دمش در فاصله 80 درصد طول وتر از لبه‌ی ورودی؛ بیشترین افزیش ضریب لیفت را ایجاد می‌کند. در این پژوهش، طول ناحیه‌ی مکش و دمش یکسان و برابر 2.5 درصد طول وتر و همچنین، دامنه‌ی مکش و دمش از 1/0، 2/0، 3/0 و 5/0 مورد بررسی قرار گرفته شده است. جریان عبوری از ایرفویل تراکم‌ناپذیر، عدد رینولدز 500000 و سیّال مورد نظر نیز هوا می‌باشد. برای بررسی عددی از مدل توربولانسی SST و همچنین، برای جریان در نزدیکی دیواره از مدل دیواره قابل مقیاس استفاده شده است. با توجه به نتایج مکش و دمشِ همزمان در نواحی ذکرشده؛ موجب افزایش ضریب لیفت تا 1/2 در دامنه‌ی مکش 5/0 می‌شود. همچنین، زاویه‌ی حمله که در آن استال اتفاق می‌افتد به میزان قابل توجهی افزایش و در دامنه‌ی 5/0 به 26 درجه می‌رسد. UR - https://mst.ihu.ac.ir/article_200338.html L1 - https://mst.ihu.ac.ir/article_200338_9c7f4f91c13080d440c2fdc259615f9f.pdf ER -