TY - JOUR ID - 200341 TI - مُدل تجربی محاسبه‌ی فشار در کف شناورهای پروازی پله‌دار تک‌بدنه JO - دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو JA - MST LA - fa SN - 2423-3668 AU - توکلی, ساسان AU - دشتی‌منش, عباس AD - کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر AD - استادیار هیدرودینامیک دریا، دانشکده مهندسی ، دانشگاه خلیج فارس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 51 SP - 58 EP - 72 KW - شناور پروازی پله‌دار KW - توزیع فشار KW - مُدل تجربی KW - مقاطع موازی خط سکون KW - آب آرام DO - N2 - در این مقاله، یک مُدل تجربی به منظور محاسبه‌ی توزیع فشار در کف شناور پروازی پله‌دار ارائه شده است. این مُدل تجربی با بکارگیری روابط تجربی پیشین و ارائه‌ی یک روش به منظور تخمین سطح خیس‌شده‌ی بدنه‌ی پشتی شناور تهیه شده است. بر همین اساس، روابطی برای محاسبه‌ی تجربی فشار در هر دو بدنه‌ی شناور معرفی شده‌اند. این روابط فشاری از مقاطع موازی با خط سکون بهره می‌گیرند. در این مُدل، رفتار پله مانند رفتار ترانسوم در نظر گرفته شده است و از روابط تجربی مربوط به ویک شناورهای پروازی بهره ‌گرفته شده است. مُدل نهایی به صورتی تهیه شده است که فشار را در هر دو بدنه محاسبه نماید. نتایج حاصل از مُدل حاضر با نتایج پیشین مقایسه شده و مشاهده شده است که روش حاضر دارای دقت مناسبی در تخمین فشار و نیروی لیفت حاصل از آن می‌باشد. مطالعاتی نیز در مورد اثرات ارتفاع و طول پله صورت پذیرفته است و مشاهده شده که افزایش ارتفاع پله منجر به افزایش فشار در بدنه‌ی پشتی می‌شود. همچنین، این نتیجه حاصل شده است که در صورتی که نسبت طول پله به طول خیس‌شده در بدنه‌ی جلویی کاهش یابد، فشار در بدنه‌ی پشتی افزایش می‌یابد. UR - https://mst.ihu.ac.ir/article_200341.html L1 - https://mst.ihu.ac.ir/article_200341_e663e1a8e831020b311b8174b3c741df.pdf ER -