TY - JOUR ID - 205126 TI - تحلیل عددی هیدرودینامیکی پروانه مغروق در شرایط عملکردی مختلف با استفاد از روش دینامیک سیالات محاسباتی JO - دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو JA - MST LA - fa SN - 2423-3668 AU - زلفی, فرخناز AU - حاجی زاده, سجاد AD - دانشگاه خلیج فارس AD - مهندسی دریا- دانشکده مهندسی- دانشگاه خلیج فارس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 54 SP - 4 EP - 12 KW - تحلیل عددی هیدرودینامیکی KW - پروانه کشتی KW - ضریب تراست KW - ضریب گشتاور KW - دینامیک سیالات محاسباتی DO - N2 - در یک قرن اخیر با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به لزوم افزایش سرعت در جابجایی‌ها و حمل‌ونقل های دریایی، توجه به سیستم های رانش با بازدهی بالا افزایش چشمگیری داشته است. نکته حائر اهمیت آن است که در این راستا، مباحث مرتبط با افزایش تراست به منظور افزایش سرعت، همواره مورد نظر بوده است. یکی از روش های مرتبط، طراحی و انتخاب سیستم پیشرانش مناسب و در کنار آن انتخاب پروانه‌ای با بازدهی قابل توجه می‌باشد. در این مقاله با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی به کمک نرم‌افزار STAR CCM+ به شبیه‌سازی عددی یک پروانه دریایی چهار پره‌ای ‌مغروق پرداخته شده است و اثرات این نوع از پروانه‌ها بر پارامترهای کلیدی راندمان، ضریب گشتاور و ضریب تراست بر حسب ضریب پیشروی بررسی و با نتایج آزمایشگاهی موجود، مقایسه گردیده است و تطابق خوبی بین نتایج عددی بدست آمده و نتایج تجربی موجود مشاهده شده است. بیشترین اختلاف بین راندمان بدست آمده از شبیه سازی با نتایج تجربی موجود 15 درصد بوده است که در ضریب پیشروی 1.4 رخ داده است. UR - https://mst.ihu.ac.ir/article_205126.html L1 - ER -