TY - JOUR ID - 205127 TI - معرفی ساختارهای ساندویچی نوین مبتنی بر چندلایه‌های الیافی-فلزی (FMLs) و هسته بالسا برای استفاده در سازه‌های دریایی JO - دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو JA - MST LA - fa SN - 2423-3668 AU - نجفی, مسلم AU - کریمی, محمد حسین AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 54 SP - 14 EP - 24 KW - ساختارهای ساندویچی KW - چندلایه‌های الیافی-فلزی KW - بالسا KW - رفتار کمانشی DO - N2 - امروزه ساختارهای ساندویچی متشکل از هسته بالسا و پوسته‌های کامپوزیتی به طور گسترده‌ای در تولید سازه‌‌های دریایی سبک‌وزن و مستحکم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، بالسا به عنوان یک ماده آب‌دوست به رطوبت حساس بوده و نفوذ رطوبت از طریق پوسته‌های کامپوزیتی آسیب‌دیده به درون ساختارهای ساندویچی منجر به جذب آب شدید، فساد هسته بالسا و بروز تورق در ناحیه اتصال پوسته به هسته خواهد شد. در این پژوهش به منظور بهبود تحمل آسیب ساختارهای ساندویچی با هسته بالسا، ایده استفاده از چندلایه‌های الیافی-فلزی بجای پوسته‌های کامپوزیتی مطرح شده است. به این ترتیب، پس از ارزیابی رفتار جذب آب این نوع ساختارهای ساندویچی، نمونه‌های ساخته شده از هسته بالسا و پوسته چندلایه الیافی-فلزی تحت بارگذاری فشاری قرار گرفته و مقادیر بحرانی کمانش تعیین شد. علاوه بر این، جهت تعیین میزان تأثیر پوسته بر خواص مکانیکی این نوع ساختارها، نمونه‌هایی با هسته مشابه و پوسته کامپوزیتی ساخته شده از الیاف شیشه/اپوکسی نیز تهیه شده و تحت آزمایش‌های مشابه قرار گرفتند. نتایج آزمون‌های تجربی نشان می‌دهد که ساختارهای ساندویچی با هسته بالسا و پوسته چندلایه الیافی-فلزی در مقایسه با انواع متداول ساختارهای ساندویچی با پوسته کامپوزیتی جذب آب کمتر و رفتار مکانیکی بسیار مناسب‌تری از خود بروز می‌دهند. UR - https://mst.ihu.ac.ir/article_205127.html L1 - ER -