2024-03-29T02:55:04Z
https://mst.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200067
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
بررسی تجربی هیدرودینامیک مُدل آزمایشگاهی شناور کاتاماران موجشکن و تعمیم نتایج آن به مُدل واقعی
حبیب
علیخانزاده
تقی
علیاکبری
با توجه به ویژگیهای مناسب شناورهای کاتاماران از جمله مساحت سطح عرشه بزرگ، دریامانی مناسب، قابلیت حمل مناسب تجهیزات، استفاده از این شناورها در مهندسی دریا و کاربردهای مختلف دریایی رو به افزایش است. با توجه به گستردگی بکارگیری این شناورها، طراحی بهینهی آنها در صدر تحقیقات دریایی قرار گرفت و در سالهای اخیر نیز، تحقیقات در این زمینه در حال افزایش میباشد. در این پژوهش، مُدل آزمایشگاهی یک شناور کاتاماران با فرم دماغه تیز و شکنندهی موج و پاشنهی معمولی در آزمایشگاه دریایی ملی خلیج فارس ساخته شده و بعد از کالیبراسیون تجهیزات مطابق استاندارد دریایی ITTC و تنظیم وزن، آبخور و مرکز ثقل، در سرعتهای مختلف تست گردید. نتیجهی چنین بررسیهایی که روی پارامترهای هیدرودینامیکی این شناور انجام شده و مقایسهی آن با عملکرد مُدل واقعی در دریا، میزان مطلوبیت این آزمایش را بیان میکند و حکایت از این دارد که استفاده از این شناورها، در آینده به خاطر قابلیت بالای آن در عبور از امواج دریا، گستردگی بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که در خلال این تحقیق روند استخراج و تعمیم نتایج از تست آزمایشگاهی به شناور واقعی توضیح داده شده است که میتواند دستورالعمل جامعی در این زمینه باشد.
تست مدل
مقاومت
شناور کاتاماران موج شکن
2018
03
16
4
13
https://mst.ihu.ac.ir/article_200335_9449a02913f1e5bbb11790948f3725cd.pdf
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
تشخیص و مکانیابی خطا در سامانه توزیع شناورهای دریایی
مجاهد
ارمی
رضا
حقمرام
محمدرضا
سوری
در سالهای ابتدایی ساخت شناورها، مهمترین موضوع الکتریکی در شناورها، تنها مسألهی استفاده از برق برای روشنایی بود. با رشد روزافزون فناوری در ساخت شناورها و با توجه به دستگاههای الکتریکی دریایی که به تازگی به صورت تجاری و صنعتی مطرح شدهاند، وجود یک سامانه توزیع دریایی مجهز و قابل اطمینان امری اجتنابناپذیر است. سامانه توزیع سهفازِ سهسیم با نول زمیننشده (نول ایزوله)، به لحاظ کم بودن جریان خطای زمین و در نتیجه، پایداری کارکرد دستگاههای حیاتی نظیر سُکّان، سامانههای ارتباطی، رادار و . . . بهترین انتخاب برای تغذیهی الکتریکی شناورها است. اما با انتخاب این نوع از سامانه توزیع، در کنار مزیّت ذکرشده، دارای عیبهایی نیز هست. یکی از عیبهای این سامانه این است که در صورت عدم تشخیص خطای تکفاز به زمین و بُروز خطای فاز به زمین دوّم، خطای اتصال کوتاه رُخ میدهد و باعث عملکرد رلههای حفاظتی و قطع تغذیهی بارهای حیاتی و در نتیجه غیر عملیاتی شدن شناور میشود. پس باید قبل از بُروز خطای زمین دوّم، خطای اول شناسایی و رفع گردد. در این مقاله، یک روش ترکیبی با استفاده از تبدیل موجک برای تشخیص فاز خطا و ویژگیهای جریان توالی صفر برای تشخیص فیدر خطا و بخش خطا استفاده شده است.
خطای تکفاز
تبدیل موجک
جریان توالی صفر
2018
03
06
14
23
https://mst.ihu.ac.ir/article_200336_990b58144f827c14a7d302226dfa6216.pdf
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
سنتز نانوکامپوزیت پلیپروپیلن/میکا به روش پلیمریزاسیون رادیکالی جهت ساخت بدنهی شناورهای تندرو
حامد
محمدی
غلامرضا
فروغی نعمتالهی
امین
نجفی
در این مطالعه، جهت ساخت بدنهی کامپوزیتی شناور از ترکیب پلیپروپیلن و میکا کلوزیت استفاده شد. نانوکامپوزیت پلیپروپیلن/میکا به روش پلیمرشدن رادیکالی انتقال اتم درجا با استفاده از فعالکنندهی تولیدشده با انتقال الکترون در مجاورت میکا اصلاحشده با نسبت مولی برابر از دو ماده فعال سطحی دو دسیل تریمتیلآمونیومبرمید و وینیلبنزیلتریمتیلآمونیومکلرید سنتز شد. ماهیت زنده پلیمرشدن با توزیع وزن مولکولی باریک و شاخص پراکندگی در محدوده 1.15-1.13 تأیید شد. وجود ساختارهای بینلایهای و ورقهای در پلیمر زمینه با الگوهای پراش پرتو ایکس (XRD) و تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری مشاهده شد. نتایج به دست آمده از گرما وزنسنجی، پایداری گرمایی جزیی را برای نمونههای نانوکامپوزیتی نسبت به کوپلیمر خالص نشان داد. نتایج به دست آمده از گرماسنجی پویشی تفاضلی کاهش دمای انتقال شیشهای با افزایش میکا را برای نمونههای نانوکامپوزیتی نشان داد. کاهش وزن مولکولی نانوکامپوزیتها و تضعیف برهمکنشهای بین زنجیرها از جمله دلایل این کاهش به شمار میآیند. ساختار شیمیایی کوپلیمر حاصل با طیفسنج رزونانس مغناطیس هستهای هیدروژن تأیید و ترکیب کوپلیمر نیز مشخص شد.
کامپوزیت
پلیپروپیلن
نانوذره
میکا
پلیمریزاسیون رادیکالی
2019
03
06
24
35
https://mst.ihu.ac.ir/article_200337_23925aa5d7e3f4104ab2c04664cad32a.pdf
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
بررسی عددی اثر مکش و دمش همزمان با شرایط یکسان بر روی ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 0012
شهروز
عباسینژاد
در این مقاله، یک بررسی عددی مکش و دمش همزمان بر روی ایرفویل ناکا 0012 انجام شده است. در گذشته اثر جت مکش و دمش به طور جداگانه بر روی این ایرفویل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که وقوع مکش در فاصله 10 درصد طول وتر و دمش در فاصله 80 درصد طول وتر از لبهی ورودی؛ بیشترین افزیش ضریب لیفت را ایجاد میکند. در این پژوهش، طول ناحیهی مکش و دمش یکسان و برابر 2.5 درصد طول وتر و همچنین، دامنهی مکش و دمش از 1/0، 2/0، 3/0 و 5/0 مورد بررسی قرار گرفته شده است. جریان عبوری از ایرفویل تراکمناپذیر، عدد رینولدز 500000 و سیّال مورد نظر نیز هوا میباشد. برای بررسی عددی از مدل توربولانسی SST و همچنین، برای جریان در نزدیکی دیواره از مدل دیواره قابل مقیاس استفاده شده است. با توجه به نتایج مکش و دمشِ همزمان در نواحی ذکرشده؛ موجب افزایش ضریب لیفت تا 1/2 در دامنهی مکش 5/0 میشود. همچنین، زاویهی حمله که در آن استال اتفاق میافتد به میزان قابل توجهی افزایش و در دامنهی 5/0 به 26 درجه میرسد.
ایرفویل
جدایش
مکش و دمش
ضریب لیفت و درگ
2018
03
06
36
43
https://mst.ihu.ac.ir/article_200338_9c7f4f91c13080d440c2fdc259615f9f.pdf
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
بررسی نقش پوششهای فرّیتی جاذبِ امواج الکترومغناطیس در رادارگریزی شناورهای تندرو
ابوذر
روئینتن
پوششهای فریتی جاذب امواج الکترو مغناطیس در دو حوزهی مهم نظامی و پزشکی کاربرد دارد. اهمیت این پوششها در حوزهی نظامی به مخفی کردن ادوات نظامی و ایمن کردن آنها تا حد ممکن از تیررس دشمن مربوط میشود. بخش زیادی از پروژههای مربوط به طرّاحی و ساخت شناورها، به کاهش سطح مقطع راداری (RCS ) اختصاص داده میشود که برای رسیدن به این هدف از تغییر شکل بدنهی سازه استفاده میکنند. تغییر شکل بدنه، سختی کار و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت که مهمترین آنها تضعیف خواص آیرودینامیکی است. پوششهای جاذب امواج رادار و نصب آنها بر روی بدنه شناورها علاوه بر حفظ طرّاحی بهینه، میتواند بازهی وسیعی از امواج رادار را تضعیف و جذب کند که این امر منجر به رادارگریز کردن آنها میشود. مواد نانو به دلیل خواص بینظیر الکتریکی و مکانیکی گزینههای مناسبی برای جذب امواج الکترومغناطیسی هستند. مواد کامپوزیتی نانوپایه میتوانند کموزن، ارزان و راحت سنتز شوند. استفاده از نانوذرات آهن، نیکل و کبالت در ساخت نانوکامپوزیتهای فریتی قادر است در محدودهی فرکانسی امواج رادار، سطح مقطع راداری را حداقل تا 6 برابر کاهش دهد که این نتیجهی بسیار خوبی محسوب میشود. این مواد به صورت روکش یک میلیمتری بر روی بدنهی شناورها کشیده شده و قادر است آنها را از دید رادارهای دشمن پنهان کند.
پوششهای فرّیتی جاذب
امواج الکترومغناطیس
سطح مقطع راداری
شناورهای تندرو
2018
03
06
44
49
https://mst.ihu.ac.ir/article_200339_407a5afc045bcdff114af51ffff556bf.pdf
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
انتخاب الگوریتم هدایت مبتنی بر زاویهی خط دید در سامانههای هدایت
ولیاله
غفاری
در سامانههای هدایت مبتنی بر زاویهی خط دید، معمولاً معادلهی هدایت با یک معادلهی دیفرانسیل معمولی بیان میگردد. الگوریتمهای هدایت کارآمد با تضمین پایداری حلقه هدایت، زاویهی سمت جسم را به گونهای تغییر میدهند تا تغییرات زاویهی خط دید در کمترین زمان ممکن صفر گردد. بنابراین، با استفاده از نظریهی سامانههای غیرخطی، قانون هدایت میبایست به گونهای طراحی گردد تا زاویهی خط دید مقدار ثابتی (بدون تغییر) شود. در این روش، فرمان هدایت به صورت شتاب جانبی محاسبه و به آن جسم اعمال میگردد. در پیادهسازی عملی این قوانین هدایت، بایستی شتاب جانبی محاسبهشده به فرمان زاویهی سمت جسم تبدیل شود. در این مقاله، ابتدا فرمان زاویهی سمت جسم در قانون هدایت تناسبی تعیین شده و سپس، سعی میگردد تا قانون هدایت به گونهای تغییر یابد تا با تضمین پایداری حلقه هدایت و حجم محاسبات کمتر، فرمان زاویهی سمت تولید شود. روش پیشنهادی در یک سناریوی هدایت به صورت عددی شبیهسازی و کارآمدی آن نشان داده شده است.
زاویهی خط دید
قانون هدایت
سیستم هدایت
2018
03
06
50
57
https://mst.ihu.ac.ir/article_200340_4866f5fac883b79631d846a8ae606a1b.pdf
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو
2423-3668
2423-3668
1396
16
51
مُدل تجربی محاسبهی فشار در کف شناورهای پروازی پلهدار تکبدنه
ساسان
توکلی
عباس
دشتیمنش
در این مقاله، یک مُدل تجربی به منظور محاسبهی توزیع فشار در کف شناور پروازی پلهدار ارائه شده است. این مُدل تجربی با بکارگیری روابط تجربی پیشین و ارائهی یک روش به منظور تخمین سطح خیسشدهی بدنهی پشتی شناور تهیه شده است. بر همین اساس، روابطی برای محاسبهی تجربی فشار در هر دو بدنهی شناور معرفی شدهاند. این روابط فشاری از مقاطع موازی با خط سکون بهره میگیرند. در این مُدل، رفتار پله مانند رفتار ترانسوم در نظر گرفته شده است و از روابط تجربی مربوط به ویک شناورهای پروازی بهره گرفته شده است. مُدل نهایی به صورتی تهیه شده است که فشار را در هر دو بدنه محاسبه نماید. نتایج حاصل از مُدل حاضر با نتایج پیشین مقایسه شده و مشاهده شده است که روش حاضر دارای دقت مناسبی در تخمین فشار و نیروی لیفت حاصل از آن میباشد. مطالعاتی نیز در مورد اثرات ارتفاع و طول پله صورت پذیرفته است و مشاهده شده که افزایش ارتفاع پله منجر به افزایش فشار در بدنهی پشتی میشود. همچنین، این نتیجه حاصل شده است که در صورتی که نسبت طول پله به طول خیسشده در بدنهی جلویی کاهش یابد، فشار در بدنهی پشتی افزایش مییابد.
شناور پروازی پلهدار
توزیع فشار
مُدل تجربی
مقاطع موازی خط سکون
آب آرام
2018
03
06
58
72
https://mst.ihu.ac.ir/article_200341_e663e1a8e831020b311b8174b3c741df.pdf