دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668175320190220The use of nano-coatings to reduce frictional drag, increase speed and life span in high speed craftsاستفاده از نانو پوشش ها به منظور کاهش نیروی درگ اصطکاکی، افزایش سرعت و طول عمر در شناورهای تندرو411204825FAابوذرروئین تندانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)Journal Article20180811Today, nanotechnology is used as one of the newest and most practical methods to reduce frictional drag force, increase speed and life span of vessels. The coatings used in the floats should be resistant to seawater, salts, corrosive agents, water penetration and algae growth. The first and most important application of coatings on the vessels is to use them to reduce surface corrosion. Corrosion usually begins at the surface of the material and permanently reduces the life span of the materials used. Nanoparticle materials exhibit unique physical and chemical properties, which can improve the corrosion resistance of these materials. Nano-colors are one of these types of coatings used in marine industries. The use of nanotechnology in the color industry prevents clogging of pockets to float and prolongs the life of floats. Another way to improve the surface properties of marine vessels and increase their lifespan is to use nano-composite coatings. The most important application of the coatings on the vessels is to increase their speed due to the reduced floating resistance against frictional drag force. The friction drag force directly measures the amount of force needed to move the body. An effective new method for reducing drag forces is the use of nano coatings, which reduces the strength of the resistor and the amount of sediment formed on the floating body.امروزه از فن آوری نانو به عنوان یکی از جدیدترین و کاربردی ترین روش ها به منظور کاهش نیروی درگ اصطکاکی، افزایش سرعت و طول عمر شناورها استفاده می شود. پوشش های مورد استفاده در بدنه شناورها باید در مقابل آب دریا، املاح، عوامل خورنده، نفوذ آب و رشد جلبک ها مقاوم باشد. اولین و مهمترین کاربرد پوشش های ایجاد شده بر روی شناورها، استفاده از آن ها در جهت کاهش میزان خوردگی سطحی می باشد. خوردگی معمولا در سطح مواد شروع شده و طول عمر مواد مورد استفاده را مرتبا کاهش می دهد. مواد در مقیاس نانو، خواص فیزیکی، شیمیایی بی نظیری از خود نشان می دهند و این عامل می تواند سبب بهبود مقاومت به خوردگی این مواد گردد. نانو رنگ ها یکی از این نوع پوشش ها است که در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تکنولوژی نانو در صنعت رنگ مانع از چسبیدن جبک ها به بدنه شناور و باعث طولانی تر شدن عمر شناورها می شود. یکی دیگر از روش های بهبود خواص سطحی شناورهای دریایی و افزایش طول عمر آن ها استفاده از پوشش های نانو کامپوزیتی است. مهمترین کاربرد پوشش های ایجاد شده بر روی شناورها، افزایش سرعت آن ها به دلیل کاهش مقاومت شناور در مقابل نیروی درگ اصطکاکی است. نیروی درگ اصطکاکی مستقیما میزان نیروی مورد نیاز برای حرکت جسم را مشخص می کند.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668175320190220A Review of the Hydrodynamic Relationships of Lower Foils in Hydrofoil Vessels(Applied example)مروری بر روابط هیدرودینامیکی فویلهای تحتانی در شناورهای هیدروفویلی (مثال کاربردی)1225204826FAارسلاناقدامیمدرّس دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده علوم و فنون شناوری حضرت جوادالائمه(ع)Journal Article20190208One of the many types of vessels that have been exploring, designing, and exploiting for many years are Hydrofouil vessels .Hydrofoil vessels, despite to have The Irrefutable Benefits, because of their special structure, which, when separated from the water surface, are mounted only on two structures called hydrofoil, in different moments, such as when separating from the water surface, forming a cavitation, wave Or change the speed of falling into the water, so eliminating or discount this disadvantage will make the Practical and Advantages bold this is type of boat And can be used to build and operate Hydrofoil vessels and create a real place for them among other types of vessels.. In this paper, with the help of the experience gained in the design and construction of a one-meter hydrofoil boat and available information, longitudinal instability and methods for reduce it in this type of vessel are investigated in order to be a step in their better design.یکی از انواع شناورهایی که سالهای زیادی مورد تحقیق،بررسی، ساخت و بهره برداری قرار دارند شناورهای هیدروفویل می باشد. شناورهای هیدرو فویل دار با وجود دارا بودن مزایای انکار ناپذیر، بدلیل ساختار خاص خود که در هنگام جدا شدن از سطح آب تنها بر روی دو سازه به نام هیدروفویل سوار می شوند در لحظه های مختلف مثل هنگام جداشدن از سطح آب ،تشکیل کاویتاسیون ، موج یا تغییر سرعت به درون آب سقوط می کنند لذا بر طرف کردن یا کم کردن این نقیصه باعث کاربردی تر و پر رنگ تر شدن مزایای این گونه از شناورها می گردد و می تواند در راستای بهره برداری از شناورهای هیدروفویل موثر بوده و جایگاهی واقعی برای آنها در بین انواع شناورهای دیگر ایجاد نماید. <br /> در این مقاله به کمک تجربیات بدست آمده در طراحی و ساخت شناور هیدروفویل دار یک متری و اطلاعات موجود ، ناپایداری طولی و روشهای کم کردن آن در این گونه از شناورها بررسی شده است تا بتواند گامی در راستای طراحی بهتر آنها باشد.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668175320190220tide and tidal currents in the Persian Gulfجزر و مد و جریانات جزر و مدی خلیجفارس2631204827FAمحمود رضاعباسی کاریزبالاگروه علوم پایه - دانشکده مشترک- دانشگاه امام خامنه ایسید رضاشاه حسینیگروه ناوبری، دانشکده شناوری، دانشگاه امام خامنه ایJournal Article20190303Awareness of marine parameters is one of the main requirements for maritime missions, and in particular, sea currents are of particular importance. In the Persian Gulf which is considered a shallow water zone, this is among the priorities of environmental recognition. The origin of Gulf currents is mainly density, wind and tide. In the meantime, tide is of particular importance due to the prevailing factor in the creation of momentary flows of numerical hydrodynamic models, hydrography, sediment transport, and others. Since in many navigation and maritime affairs, port management and coastal engineering activities, marine currents are especially important for short-term tidal currents. This paper explores the tidal and sea currents In the Persian Gulf. The results indicate that the main factor in the tidal currents of the Persian Gulf is the moon. The tide type also follows a different pattern in different parts of the Persian Gulf, which is usually half a day in the northern half, but daily in the southern half.آگاهی از پارامترهای دریایی یکی از شروط اصلی و لازم در ماموریت های دریایی است و در این میان جریانهای دریایی از اهمیت ویژهای برخوردارند. در حوضه آبی خلیجفارس که یک پهنه آبی کمعمق و استراتژیک محسوب میگردد؛ این موضوع جزو اولویتهای شناخت محیط است. منشأ جریانهای خلیجفارس عمدتاً چگالی، باد و جزر و مد هستند. در این بین جزر و مد به دلیل عامل غالب در ایجاد جریانهای لحظهای مدلهای هیدرودینامیکی عددی، هیدروگرافی، انتقال رسوب و سایر موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ازآنجاییکه در بسیاری از امور ناوبری و حمل و نقل دریایی، مدیریت بنادر و نیز فعالیت های مهندسی ساحلی، جریانات دریایی بهخصوص جریانات منظم کوتاه مدت جزر و مدی از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد، لذا در این مقاله به بررسی جزر و مد و جریانهای دریایی در خلیجفارس پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل در جریانهای جزر و مدی خلیجفارس ماه است. همچنین نوع کشند در خلیجفارس از الگوی متفاوتی در نقاط مختلف پیروی می کند بطوریکه در نیمه شمالی غالباً نیم روزانه اما در نیمه جنوبی روزانه است.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668175320190220The feasibility study of the use of solar energy in ventilation and refrigeration in thunder vessel.بررسی و امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه و تبرید شناور تندر3237204828FAشهروزعباسی نژاددانشگاه دریایی امام خامنه ای-هیئت علمی دانشگاه امام حسین-گروه مکانیک -دانشکده شناوریJournal Article20190424ABSTRACT<br /> The purpose of this paper is to explore the feasibility of solar energy use in cooling systems and air conditioning in vessels. The importance of solar energy has increased in recent decades. Solar energy is known today as a widely used tool for optimization and development of cooling, heating and air conditioning processes. Solar cells absorb solar energy and convert it into electricity. due to the expensive of semiconductor materials, these cells and their low efficiency (5 to 18 percent)of the sea industry are less interested. Compatibility with the environment, renewable and being cheap is from the benefits of solar energy. The use of solar energy is not only expanding in the Majority World, but in the future as one of the factors of development. due to the effect of climate change and global warming, the need for ventilation and refrigeration is increasing, one of the important applications of solar energy use in cooling [ 1 ].there are two direct methods of photovoltaic (PV)and indirect (solar thermal)power in generating electricity. In photovoltaic , solar radiation are directly converted into electricity. Power produced by photovoltaic systems can be used for ventilation and refrigeration in vessels. This paper investigates the feasibility of using solar energy for ventilation and cooling of the command of a vessels chamber of thunder in the south of the country [2].چکیده:<br /> هدف از این مقاله امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی در سیستم های سرمایش و تهویه مطبوع شناورها است .اهمیت انرژی خورشیدی در دهه های اخیر بسیار افزایش یافته است. انرژی خورشیدی امروزه به عنوان ابزار پرکاربرد برای بهینه سازی و توسعه ی فرآیندهای صنعت سرمایش ،گرمایش و تهویه مطبوع شناخته شده است.سلولهای خورشیدی انرژی خورشید را جذب و آن را به الکتریسیته تبدیل می کنند. به علت گران بودن مواد نیمه هادی سازنده این سلول ها و بازده پایین آنها(5 تا 18درصد) صنعت دریایی کمتر به آن روی آورده است. سازگاری با محیط زیست, تجدید پذیری و رایگان بودن از مزایای انرژی خورشیدی می باشد .میزان استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها در کشورهای جهان رو به گسترش است بلکه در آینده به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی به حساب می آید.با توجه به اثر تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی ,نیاز به تهویه و تبرید درحال افزایش است یکی از کاربردهای مهم انرژی خورشیدی استفاده از این انرژی در سرمایش می باشد]1.[برای استفاده از این انرژی در تولید برق دو روش مستقیم (فتوولتائیک) و غیرمستقیم(حرارتی خورشیدی)وجود دارد. در روش فتوولتائیک نور خورشید به صفحات خورشیدی(پنل) برخورد کرده و به صورت مستقیم به برق تبدیل می شود. برق تولیدی توسط سیستم های فتوولتائیک را می توان جهت تهویه و تبرید در شناورها استفاده نمود. در این مقاله به امکان سنجی استفاده از انرژی خورشیدی جهت تهویه و تبرید پل فرماندهی یک شناور کلاس تندر در جنوب کشور می پردازیم]2[.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668175320190220The design of the identification based on the stability theory of Lipanov in estimating the maneuver coefficients of vesselsطراحی شناساگر مبتنی بر تئوری پایداری لیاپانف در تخمین ضرائب مانور شناورها3845204829FAسجادحاجی زادهمهندسی دریا- دانشکده مهندسی- دانشگاه خلیج فارسولی الهغفاریمهندسی برق- دانشگاه خلیج فارسJournal Article20190425The design of ship maneuvers in the early stages of ship design and operation is of great importance. Having a precise model of vessel maneuvers along with the coefficients in the maneuvering equations of ships, is essential for research on maneuverability of vessels, the design of a ship motion control system, and the development of ship maneuvers simulators. Over the past few years, there have been various models of maneuvering ships that can explain ship maneuvers with an appropriate approximation.<br /> The design of ship maneuvers in the early stages of ship design and operation is of great importance. Having a precise model of vessel maneuvers along with the coefficients in the maneuvering equations of ships, is essential for research on maneuverability of vessels, the design of a ship motion control system, and the development of ship maneuvers simulators. Over the past few years, there have been various models of maneuvering ships that can explain ship maneuvers with an appropriate approximation.مدلسازی مانور شناورها در مراحل ابتدایی طراحی و بهرهبرداری از شناور از اهمیت فراوان برخوردار است. داشتن مدل دقیقی از مانور شناور به همراه ضرائب موجود در معادلات مانور شناورها، برای تحقیق در مورد مانور پذیری شناورها، طراحی سیستم کنترل حرکات شناور و توسعه شبیه سازهای مانور شناورها بسیار ضروری و حیاتی است. در طی سالیان اخیر مدلهای مختلفی از مانور شناورها ارائه شده که قادر هستند با تقریب مناسبی کیفیت مانور شناور را تبیین نمایند. لیکن تحقیقات در زمینه محاسبه ضرائب مانور اندک بوده و همچنان شبیهسازی مانور شناور با استفاده از مدلهای ریاضی حد توسعهیافتگی مناسبی ندارد. تئوری پایداری لیاپانف میتواند برای بیان کردن مدل ریاضی مانور شناورها به وسیلهی سیستم دادههای ورودی و دادههای خروجی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله ضرائب مانور یک شناور جابجایی بررسی شده است و با استفاده از روش تئوری پایداری لیاپانف، ضرائب مانور آن استخراج گردیده و مانور دور زدن شناور شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از روش تئوری پایداری لیاپانف با ضرائب مانور سویتسکی مقایسه شده است و دقت روش تئوری پایداری لیاپانف در تخمین ضرائب مانور شناورها بررسی شده است. بدیهی است چنین مدلی علاوه بر تاثیری که میتواند در طراحی بهینه شناور داشته باشد، میتواند ابزار مناسبی برای توسعه روشهای کنترلی و هدایت شناور نیز باشد.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668175320190220Introducing a multi-algorithm detection method of determined LPI-FMCW radar for improving the capability of high speed crafts in navy missionsمعرّفی یک روش چندالگوریتمی آشکارسازی رادار LPI-FMCW معیّن برای ارتقای توانمندی عملیاتی شناورهای تندرو در مأموریّتهای دریایی4661204830FAابوالحسنرضاپور کورندهعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، دانشگاه علوم دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده شناوری حضرت جوادالائمه(علیهالس0009-0000-2281-0336حسینعنایتی اله چالیمربی آموزشی جنگالJournal Article20190715Now, different advanced radar technologies are used in military missions. LPI radars are desired technologies because of their stealth properties. It is obvious that having informations about the enemy’s radar capabilities in marine missions of navy forces to guarantee to be stealth completely, is effective on the success of high speed crafts navy missions. Because, it is necessary to be invisible completely from enemy’s radars when closing to our predetermined targets to do some missions. For this, we need to detect the present LPI radars in sea more confidently to be sure that are we invisible from enemy equipments or not. Therefore, in this paper we present a multi-algorithm method detection method of determined LPI-FMCW radar for improving the capability of high speed crafts in navy missions. The computational simulations for a pilot LPI radar proves the suitability of our proposed algorithm, which has merits more than similar previous related algorithms.روشن است که آگاهی از استعداد و توانمندی راداری دشمن در یک منطقهی عملیاتی از حیث تضمین تحقّق استتار کامل بر موفقیّت مأموریتهای دریایی شناورهای تندرو اثرگذار است. زیرا ضروری است که به هنگام نزدیک شدن به اهداف مورد نظر و انجام یک عملیات از پیش طرّاحیشده، شناورهای خودی از دید رادارهای شناسایی دشمن کاملاً پنهان بمانند. برای اطمینان از اینکه استتار کاملی تحقّق پیدا میکند، نیاز است که سامانهی شنود و شناسایی با قابلیّت بالای کشفِ انواع رادارهای با احتمالِ شنود کمِ (LPI) دشمن در شناور عملیاتی در دسترس باشد. بر این اساس، در این مقاله، برای آشکارسازی رادارهای LPI، تکنیکی تحت عنوان روش چندالگوریتمی ارائه میگردد که میتواند در ارتقای کارایی سیستمهای شنود راداریِ شناور تندرو نقش بالایی ایفا نماید. با ارائهی نتایج شبیهسازی یک رادار LPI پایلوت، نشان دادهایم که الگوریتم پیشنهادی ما از کارایی مناسبی برخوردار و نسبت به الگوریتمهای مشابه قبلی دارای مزیّت قابل ملاحظه است.