دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920180220یک روش پایهای برای توسعهی الگوریتمهای نهاننگاری مبتنی بر LSB با تأکید بر مقاومت410200320FAمحمدعلیشمععلیزادهباییهیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)زینالعابدیننوروزیهیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)محمدسبزینژاددانشگاه خوارزمی تهران،محمدرضاکرمیدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلJournal Article20171022نهاننگاری، علم و هنر مخفی کردن اطلاعات در یک رسانه، مثل تصویر و صوت است و هدف از آن پنهان کردن هرگونه ارتباط بین فرستنده و گیرندهی یک پیام است. امروزه، اینترنت و شبکههای ارتباطی الکترونیکی بهسرعت در حال پیشرفت است و این در حالی است که مسائل و مشکلات زیادی در مسیر استفاده از آنها وجود دارد. مهمترین این مسائل، مسئلهی امنیت پیام ارسالی از طریق این شبکههای ارتباطی است؛ بنابراین، یک روش ارتباطی امن، برای انتقال اطلاعات از طریق این شبکهها موردنیاز است. یک روش برای این کار، رمزنگاری است. ولی از آنجاییکه رمزنگاری پیام اصلی را به یک متن نامرتب و نامفهوم تبدیل میکند، باعث تشکیک و سوءظن معارضان و ناظران بر این شبکههای ارتباطی میگردد. روشهای پنهاننگاری اَمن، با نهان کردن پیام محرمانهی رمزشده در یک رسانه مثل تصویر، میتوانند بر این مشکل غلبه کنند. در این مقاله، با بررسی بعضی از فنهای جاسازی پیام در تصویر، بهخصوص روشهای معروف به LSB و LSB2، فن جدیدی برای این کار پیشنهاد میکنیم که آن را ELSB2 مینامیم. این الگوریتم را بهگونهای طراحی کردیم که در مقابل پردازشهای پُراتلافی نظیر فیلترینگ و فشردهسازی که بهآسانی اطلاعات جاسازیشده در تصویر را تخریب میکنند، از مقاومت بیشتری برخوردار است. پس از معرفی روشهای مذکور، به پیادهسازی و مقایسه آنها میپردازیم.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920180220بررسی تأثیر افزایش سطح صفحهی ضدّ هوادهی پروانهی موتور بروننصب بر عملکرد شناور با مقیاس کامل1219200321FAارسلاناقدامیمدرّس دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده علوم و فنون شناوری حضرت جوادالائمه(ع)Journal Article20171022ناپایداری پُرپویزینگ در شناورهای پلنینگ یکی از خواص منفی شناور است که تأثیر زیادی بر پارامترهای آسایش مسافرین، سرعت و مصرف سوخت دارد. این پدیده، از لحاظ هیدرودینامیکی، تاکنون توسط افراد زیادی موردبررسی قرار گرفته است. ولی در مورد تأثیر سامانهی فلپ بر کاهش این پدیده و اثر آن بر سرعت و مصرف سوخت شناورهای پلنینگ دارای موتورهای بروننصب کار زیادی صورت نگرفته است. طبق تحقیقات انجامشدهی قبلی، اگر فلپها در سرعتهای مختلف زوایای متفاوتی بگیرند، تأثیر مثبتی بر پارامترهای مذکور دارند. در قسمت بالای پروانهی موتورهای بروننصب صفحهای بهعنوان صفحهای ضدّ هوادهی قرار دارد که تا حدودی بهعنوان فلپ نیز عمل میکند. در این تحقیق، سطح این صفحه افزایش داده شده و شناور هدف بهصورت واقعی در دریا مورد تست قرار گرفته تا تأثیر این افزایش، بر پارامترهای ذکرشدهی شناور، موردبررسی قرار گیرد. نتایج حاصله حاکی از تأثیر مثبت این افزایش سطح بر پارامترهای مذکور است.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920180220نقش میکروارگانیسمها در جلوگیری از خوردگی فلزات2025200322FAرضاکاظمی درسنکیکارشناس ارشد میکروبیولوژی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)علیرضاحبیبیدانشجوی دکتری سلولی و مولکولی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)0000-0002-3672-5869Journal Article20171022فاکتورهای فیزیکی، شیمیایی، الکتروشیمیایی و میکروبیولوژیکی در خوردگی نقش دارند. خوردگی دارای اثرات بد اقتصادی و اجتماعی است و در ایمنی و سلامت افرادی که در صنایع فعالیت میکنند، اثرگذار است. تحقیقات اخیر نشان میدهد مکانیسمهای دخیل در خوردگی میکروبی میتوانند در سرکوبی خوردگی نیز نقش داشته باشند. طی این مطالعهی مروری، مکانیسمهای میکروبی در جلوگیری از خوردگی فلزات (مهار خوردگی بهوسیلهی باکتریهای احیاءکنندهی نیترات، تولیدکنندگان بیوفیلم، باکتریوفاژها، فاژنمایی و...) موردبررسی قرار گرفته است.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920180220واکاوی کارایی سلاحهای لیزری پُرتوان علیه شناورهای تندرو2634200323FAمهدیمحمدبیگیعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، دانشگاه علوم دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده علوم پایهابوالحسنرضاپور کورندهعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، دانشگاه علوم دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)، دانشکده شناوری حضرت جوادالائمه(علیهالسلام)0009-0000-2281-0336Journal Article20171023از اواخر دهه 1990-1980 میلادی، لیزر بهعنوان یک ابزار شناسایی در کنار رادار بکارگیری شد. در دههی 2000-1990 میلادی طراحی و تولید سلاحهای انرژی هدایتشدهی الکترومغناطیسی پُرتوان آغاز و بهعنوان یک سلاح ضدّ موشک و کلاهکهای اتمی جزو سلاح سازمانی ارتش قدرتهای بزرگ قرار گرفت. اخیراً، ناوگان دریایی آمریکا در خلیجفارس از استقرار سامانهی توپ لیزری بر روی تعدادی از شناورهای خود بهمنظور مقابله با شناورهای تندرو و پهپادهای نیروی دریایی سپاه خبر داده است. البته، علیرغم ادعای آنها، در توانایی حقیقی و کارآمدی این سلاح ابهام زیادی وجود دارد. در این مقاله، بهطور مُستدل و علمی و مبتنی بر قوانین ترمودینامیک، جزئیات فرایند برهمکُنش لیزر با سطوح فلزی و غیرفلزیِ (فایبرگلاس) تجهیزات و بدنهی شناورها بررسی میگردد. همچنین، تأثیر جنس بدنه و تحرّک شناور (سرعت و زاویهی حرکت) در عملکرد و کارایی سلاح لیزری مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد. نتایج بررسیها و نمودارهای ارائهشده نشان میدهد که توانمندی سلاحهای لیزری در انهدام شناورهای تندرو و حتی پهپادها، با محدودیتهای جدی بسیاری مواجهاند و عملاً هنوز این سلاحها نمیتوانند کاربرد عملیاتی چندان مؤثری داشته باشند.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920180220بررسی تجربی اثر اینترسپتور در لیفت پاشنه و کاهش مقاومت شناورهای تندرو3646200324FAمحسنملاییکارشناسی ارشد مهندسی دریا - هیدرومکانیک، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)؛علیاصغرمقدس آهنگریدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا- هیدرومکانیک، آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیجفارس؛حسنقاسمیاستاد تمام و عضو هیات علمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛سیدمهدیساجدیدانشجوی دکترا مهندسی دریا - سازه، دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)؛Journal Article20171023مکانیزمهای کنترل تریم و حرکات شناورهای تندرو، نظیر تریم تب، فلپ و اینترسپتور، با توجه به شرایط عملکرد آنها اثرات مؤثر و قابلتوجهی بر روی مقاومت و رفتار دینامیکی شناورهای تندرو دارند. در این مقاله، بهمنظور مطالعه و بررسی میزان اثربخشی و اثرات اینترسپتور بر روی مقاومت و تریم دینامیکی شناورهای تندرو، پس از مطالعه و بررسی مفهوم عملکرد اینترسپتور در کاهش مقاومت، در شرایط عبور از منطقهی اسکی، با استفاده از روش تجربی تست مدل برای یک شناور تندروی 13 متری در آزمایشگاه ملی خلیجفارس دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، اثرات اینترسپتور در پاشنهی شناور در سرعتهای مختلف بررسی شدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که اثرات کاهش مقاومت توسط اینترسپتور در محدودهی عدد فرود مربوط به اسکی شناور قابلتوجه است. استفاده از اینترسپتور در اعداد فرود بالا باعث کاهش تریم و افزایش مقاومت میشود. در این تحقیق، تمرکز ما بر روی بررسی تجربی نحوهی کاهش مقاومت شناورهای تندرو در اثر افزودن اینترسپتور به بدنههای پلنینگ میباشد. در این آزمایش، یک بدنهی پلنینگ از روی شناور 13 متری استاندارد کوگار ساخته شده است که دو عدد تیغهی اینترسپتور در قسمت ترانزوم آن نصب شده و در ارتفاعهای مختلف مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. همچنین، این ایده منجر به کاهش قلهی مقاومتی در نمودار سرعت- مقاومت شناورهای تندرو میشود که یکی از معضلات این شناورها است.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920180220توسعه یک برنامه کامپیوتری جهت تحلیل حرکات هیو، پیچ و رول شناور پروازی در امواج منظم و نامنظم4856200325FAعباسدشتیمنشاستادیار هیدرودینامیک دریا، دانشگاه خلیجفارس، دانشکده مهندسیJournal Article20171023بازار شناورهای پروازی در طول سالهای اخیر رشد فزایندهای داشته است. از اینرو، نیاز به ابزار طراحی بهشدت افزایش یافته است. این موضوع بهخصوص در حیطهی پیشبینی عملکرد دریامانی و مانوردهی شناورهای پروازی ضروری میباشد. اگرچه روشهای عددی برای شناورهای جابجایی معمولی ابزاری بسیار مفید هستند، اما هنوز نتوانستهاند مواجهه مناسبی با پیچیدگیهای هیدرودینامیکی موجود در شناورهای پروازی داشته باشند. این مقاله، یک روش ساده برای پیشبینی حرکات هیو، پیچ و رول شناور پروازی در امواج منظم ارائه خواهد داد. در فرمولبندی، یک روش دوبعدی بر اساس تئوری مومنتوم اتخاذ گردیده است. جنبههای مختلف تئوری جرم افزوده و تئوری 2d+t نیز برای مدلسازی ویژگیهای مقاطع شناور استفاده میگردد. جهت اعتبارسنجی، مبنای روش ارائهشده موردبررسی قرار خواهد گرفت و از دادههای تجربی موجود در تاریخچهی مسئله استفاده خواهد شد و سپس، نتایج در کلیه درجات آزادی مذکور موردبررسی قرار خواهد گرفت.دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسادوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو2423-3668154920170219مروری بر چالشهای موجود در طرّاحی شناورهای تندروی سرشی و ارائهی راهکارهایی در مواجهه با آن چالشها5871200326FAغلامرضاصالحیکارشناسی ارشد مهندسی ساخت در صنایع دریایی- دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛حسنقاسمیاستاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر-دانشکده مهندسی دریاJournal Article20171023امروزه احساس نیاز به سرعتهای بالاتر در صنایع دریایی به غیر از امور نظامی، حتی در زمینههایی چون امداد و نجات، مسابقات ورزشی و تفریحی نیز موردتقاضا است. با نگرش به اینکه صرفاً شناورهای کوچک، تندرو محسوب نمیشوند، رسیدن به سرعتهای بالا در سایزهای بزرگتر نیز میتواند موردنیاز باشد. این نیاز در دنیا بهصورت مداوم در حال گسترش است، بهطوریکه دائماً در حال مشاهدهی تغییر و تحول در زمینهی شناورهای تندرو در دنیا هستیم. در کشور ما نیز، در همهی عرصهها شاهد توسعهی روزافزون شناورهای تندرو هستیم. این رشد و توسعه در زمینههای تحقیقاتی و پژوهشی قابلملاحظهتر است. از اینرو، در این مطالعه، چالشها و راهکارهای موجود در طراحی این نوع شناورها در تحقیقات انجامشدهی منتخب، مورد مرور و بازبینی قرار گرفته است. به این ترتیب که در ابتدا مروری بر مفاهیم اولیه و پایهای در شناور سرشی و ویژگیهای هندسی آن صورت گرفته، روابط موجود در تعریف شناور سرشی و همچنین، فرمهای بدنهی متداول آن یادآوری، سپس، به انواع نیروهای مؤثّر در طراحی شناورهای تندرو اشاره گردیده است. در ادامه، با معرّفی یکی از پدیدههای چالشی مهم در طراحی شناورهای تندرو، به بررسی حالت خاصی از آن پدیده پرداخته شده است. چالشهای کلی طراحی و نحوهی طبقهبندی چالشهای مقابل طراح نیز بیان میگردد. همچنین، طی جدولی راهکارهای مختلف هر چالش بهصورت کلی ارائه گردید. نهایتاً با بیان برخی پژوهشهای انجامشده در مبحث شناورهای تندرو، بهمرور نوع چالشها و چگونگی تأثیر راهکار انتخابشده در حل آن چالشها پرداخته شده است.