در سالهای اخیر، مُدلسازی دینامیک شناورهای پروازی پلهدار به یکی از مباحث مهم در هیدرودینامیک شناورهای تندرو تبدیل شده است. در مقالهی حاضر، یک مُدل دینامیکی برای حرکات هیو و پیچ شناورهای پروازی پلهدار در آب مواج استخراج شده است. اساس مُدل ریاضی، تئوری دو نیمبعدی و تغییرات مومنتوم در راستای طول شناور میباشد. مُدل ریاضی ارائهشده، بدنهی پروازی دوپله را به سه بخش تقسیم نموده و با فرض تئوری وِیک خطی در پلهها، جرم افزوده و سطوح خیس را تشخیص میدهد. از آنجایی که هیچگونه داده عددی و آزمایشگاهی برای ارزیابی دینامیک شناور پلهدار در موج در دسترس نیست، صحت مُدل ریاضی با استفاده از نتایج شناورهای بدون پله در موج مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقایسهها بیانگر قابلیت مُدل ریاضی در ارزیابی مناسب دینامیک بدنههای پروازی در دریای مواج هستند. در نهایت، مُدل ریاضی توسعه دادهشده برای محاسبهی دینامیک شناور دوپله در موج مورد استفاده قرار گرفته است و پارامترهای مؤثر بر دینامیک شناور در موج مطالعه شده است.
Danielson, J., and Stromquist, J., “Conceptual design of super yacht tender,” Marine System Center for Naval Architecture, KTH University, 2012.
Garland, W. R., “Stepped planing hull investigation,” SNAME Trans., pp. 1-11, 2010.
Savitsky, D., “Hydrodynamic design of planning hulls,” Marine Technology, Vol. 1, No. 1, pp. 71-95, 1964.
Savitsky, D., and Morabito, M., “Surface wave contours associated with the forebody wake of stepped planing hulls,” Marine Technology, Vol. 47, Jan. 2010.
Svahn, D., “Performance prediction of hulls with transverse steps,” Master Thesis, Marina System Centre for Naval Architecture, KTH University, June 2009.
Makasyeyev, M. V., “Numerical modeling of cavity flow on bottom of a stepped planing hull, 2009.
Loni, A., Ghadimi, P., Nowruzi, H., and Dashtimanesh, A., “Developing a computer program for mathematical investigation of stepped planing hull characteristics,” International Journal of Physical Research, Vol. 1, No. 2, pp. 34-47., 2013.
Lee, E., Pavkov, M., and McCue-Weil, L, “The systematic variation of step configuration and displacement for a double-step planing craft, Journal of Ship Production and Design, Vol. 30, No. 2, pp. 89-97, 2014.
Dashtimanesh, A., Tavakoli, S., and Sahoo, P, “A simplified method to calculate trim and resistance of a two-stepped planing hull,” Ships and Offshore Structures, Vol. 12, No. 1, pp. 317-329, 2017.
Von Karman, T. H., “The impact on seaplane floats during landing,” 1929.
Milwitzky, B., “A generalized theoretical and experimental investigation of the motions and hydrodynamic loads experienced by V-bottom seaplanes during step-landing impacts,” 1948.
Schnitzer, E., “Theory and procedure for determining loads and motions in chine-immersed hydrodynamic impacts of prismatic bodies (No. NACA-TN-2813),” NATIONAL AERONAUTICS AND SPACE ADMINISTRATION WASHINGTON DC, 1952.
Fridsma, G., “ A systematic study of the rough-water performance of planing boats (No. 1275),” STEVENS INST OF TECH HOBOKEN NJ DAVIDSON LAB, 1969.
Fridsma, G. E. R. A. R. D., “A systematic study of the rough-water performance of planing boats–Part 2 irregular waves,” Davidson Laboratory, Stevens Institute of Technology, Hoboken, NJ., 1971.
Savitsky, D., and Brown, P. W., “Procedures for hydrodynamic evaluation of planing hulls in smooth and rough water,” Marine Technology, Vol. 13, No. 4, pp. 381-400, 1976.
Martin, M., “Theoretical prediction of motions of high-speed planing boats in waves (No. DTNSRDC-76-0069),” DAVID W TAYLOR NAVAL SHIP RESEARCH AND DEVELOPMENT CENTER BETHESDA MD, 1976.
Martin, M., Theoretical determination of porpoising instability of high-speed planing boats (No. DTNSRDC-76-0068),” DAVID W TAYLOR NAVAL SHIP RESEARCH AND DEVELOPMENT CENTER BETHESDA MD, 1976.
Zarnick, E. E., “A nonlinear mathematical model of motions of a planing boat in regular waves (No. DTNSRDC-78/032),” DAVID W TAYLOR NAVAL SHIP RESEARCH AND DEVELOPMENT CENTER BETHESDA MD, 1978.
Van Deyzen, A., “A nonlinear mathematical model of motions of a planning monohull in head seas,” In Proceedings of the 6th international conference on high performance marine vehicles, Naples, Italy, Sep. 2008.
Sayeed, T. M., “Numerical simulation of planning hull in regular waves,” Doctoral dissertation, Memorial University of Newfoundland. 2010.
Ruscelli, D., “Dynamic of high-speed craft,” PhD Thesis, University of Genoa, Genoa, Italy, 2009.
Sebastiani, L., Bruzzone, D., Gualeni, P., Rambaldi, G., Ruscelli, D., and Viviani, M., “A practical method for the prediction of planing craft motions in regular and irregular waves,” In ASME 2008 27th International Conference on Offshore Mechanics and Arctic Engineering, American Society of Mechanical Engineers, pp. 687-696, Jan. 2008.
Ghadimi, P., Dashtimanesh, A., Djeddi, S. R., and Maghrebi, Y. F., “Development of a mathematical model for simultaneous heave, pitch and roll motions of planing vessel in regular waves,” International Journal of Scientific World, Vol. 1, No. 2, pp. 44-56, 2013.
Ghadimi, P., Dashtimanesh, A., and Faghfoor Maghrebi, Y., “Initiating a mathematical model for prediction of 6-DOF motion of planing crafts in regular waves,” International Journal of Engineering Mathematics, 2013.
Tavakoli, S., Ghadimi, P., and Dashtimanesh, A., “A nonlinear mathematical model for coupled heave, pitch, and roll motions of a high-speed planing hull,” Journal of Engineering Mathematics, pp. 1-38, 2016.
]26[ نیازمند بیلندی، رسول، دشتیمنش، عباس، توکلی، ساسان، محاسبهی کارآیی شناور دوپلهی پروازی با رویکرد توزیع فشار نامتقارن، پنجمین همایش ملی شناور تندرو، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اردیبهشت 1396.
Algarin, R., and Tascon, O., “Hydrodynamic modeling of planning boats with asymmetry and steady condition,” Paper presented at the HSMV 2011 Conference proceedings, 2011.
Taunton, D., Hudson, D., and Shenoi, R., “Characteristics of a series of high speed hard chine planning hulls part 1: Performance in calm water,” International Journal of Small Craft Technology, Vol. 152, pp. 55–75, 2010.
نیازمند بیلندی, رسول, دشتیمنش, عباس, & توکلی, ساسان. (1396). توسعه یک مُدل ریاضی غیر خطی برای شبیهسازی رفتار بدنههای پروازی دو پله در امواج منظم. دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 16(50), 72-87.
MLA
رسول نیازمند بیلندی; عباس دشتیمنش; ساسان توکلی. "توسعه یک مُدل ریاضی غیر خطی برای شبیهسازی رفتار بدنههای پروازی دو پله در امواج منظم", دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 16, 50, 1396, 72-87.
HARVARD
نیازمند بیلندی, رسول, دشتیمنش, عباس, توکلی, ساسان. (1396). 'توسعه یک مُدل ریاضی غیر خطی برای شبیهسازی رفتار بدنههای پروازی دو پله در امواج منظم', دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 16(50), pp. 72-87.
VANCOUVER
نیازمند بیلندی, رسول, دشتیمنش, عباس, توکلی, ساسان. توسعه یک مُدل ریاضی غیر خطی برای شبیهسازی رفتار بدنههای پروازی دو پله در امواج منظم. دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 1396; 16(50): 72-87.