[1] Truong, V. T., “Drag reduction technologies,” Maritime Platforms Division, Aeronautical and Maritime Research Laboratory, 2001.
[2] Seif, M. S, and Tavakoli, M. T., “New technologies for reducing fuel consumption in marine vehicles,” New technologies for reducing fuel consumption in marine vehicles XVI Symposium SORTA, 2004
[3] Truong, V. T., “Drag reduction technologies,” Maritime Platform Division, Aeronautical and Maritime Research Labarotory, DSTO-GD-0290, 2001.
[4] حبیبنژاد، م.، «نانومواد و مواد نانوساختار: خواص، روشهای تولید و کاربردها»، ناشر: فراندیس، 1386.
[5] Charles, P., Frank, J., and Owens,J.,“Introduction to nanotechnology,” Published by John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, NewJersey, 2003.
[6] غفاری، ع.، و تقوی، س.، «دورنمای کاربردهای فناوری نانو در صنایع دریایی»، نهمین همایش صنایع دریایی، 1386.
[7] نوری، م.، و اخوت، س.، «کاربرد فناوری نانو در رنگها و پوششهای آبگریز»، مجموعه گزارشهای صنعتی فناوری نانو، شماره 106، 1394.
[8] Insel, M., Gokcay, S., and Helvacioglu, I. H., “Flow analysis of an air injection through discrete air lubrication,” International Conference on Ship Drag Reduction (Smooth-Ships), Istanbul, Turkey, 20-21 May, 2010.
[9] McCormick, M. E., and Bhattacharyya, R., “Drag reduction of a submersible hull by electrolysis,” Naval Engineering Journal, vol. 85, pp. 11-16, 1973.
[10] http://en.wikipedia.org/wiki/Surfactant
[11] کیاننژاد، س. ص.، و سیف، م. س.، «ارزیابی انواع پوششهای کاهشدهندهی رسوبات بدنه و مقاوت شناور»، سیزدهمین همایش صنایع دریایی، کیش، ایران، 17 الی 19 آبان، 1390.
[12] Mirabedini, S. M., Pazoki, S., Esfandeh, M., Mohseni, M. and Akbari, Z., “Comparison of drag characteristics of selfpolishingn co-polymers and silicone foul release coatings: A study of wettability and surface roughness,” Progress in Organic Coatings, vol. 57, pp. 421–429, 2006.