بررسی اثر ضریب منظری بر وقوع پورپویزینگ شناور پروازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 /دانشگاه صنعتی امیرکبیر

3 /صنعتی امیرکبیر

4 محقق/سازمان تحقیقات ندسا

چکیده

انسان همیشه به دنبال روش‌هایی است که کارهای روزمره خود را با سرعت بالاتری انجام دهد. همچنین توانایی جابجا کردن اشخاص و اجسام در کوتاه‌ترین زمان ممکن، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی انسان بوده است. صنایع دریایی نیز از این نیاز مستثنا نبوده و نیست. استفاده از شناور پروازی به‌منظور افزایش سرعت جابجایی و همچنین چابکی ، موردتوجه زیادی قرارگرفته که صنایع نظامی نیز از آن مستثنا نبوده‌اند. طراحی و ساخت این شناورها مستلزم شناخت دینامیک و کنترل ناپایداری آن‌ها است.یکی از مهم‌ترین ناپایداری‌ها در شناور پروازی ، پورپویزینگ است که تحت تأثیر عوامل مختلفی به وقوع می‌پیوندد. در این مقاله به بررسی اثر ضریب منظری بر پایداری شناور پروازی، با مطالعه بر روی شناورهای منشوری پرداخته خواهد شد. در ابتدا با استفاده از نتایج تحلیل عددی بر روی سه مدل با ضریب منظری مختلف، پارامترهای بی بعد انتخاب شده و سپس اثر ضریب منظری بر وقوع پورپویزینگ با استفاده از رابطه رگراسیونی آقای سویتسکی بررسی شده است

کلیدواژه‌ها


[1] Day, J. P., and Haag, R. J., “Planing boat porpoising,” Thesis, WebbInstitute of Naval Architecture, 1952.
[2] Savitsky, D., “Hydrodynamic design of planing hulls,” MarTechnol, Vol. 1, 1964, pp. 71–95.
[3] Celano, T., “The prediction of purposing inception formodern planing craft,” SNAME Trans, Vol. 106, 1998, pp. 269–292.
[4] Troesch, A. W., “On the hydrodynamics of vertically oscillating planing hulls,” J Ship Res, Vol.  36, 1992, pp. 317–331.
[5] Troesch, A. W., and Falzarano, J. M., “Modern nonlinear dynamicalanalysis of vertical plane motion of planning hulls,” J Ship Res, Vol. 37, 1993, pp.189–199.
[6] Martin, M., “Theoretical determination of porpoising instability of high-speed planing boats,” J Ship Res, Vol. 22, 1978, pp. 32–53.
[7] Ikeda, Y., and Katayama, T., “Purposing oscillations of very-high-speed marine craft,” Philos Trans R SocLondA, Vol. 358, 2000, pp. 1905–1915.
[8] Salvesen, N., Tuck, E. O., and Faltinsen, O. M., “Ship motions and sealoads,” Trans SNAME, Vol. 78, 1970, pp. 250–287.
[9] Fujino, M., Chiu, F. C., “Vertical motions of high-speed boatsin head sea and wave loads,” J SocNav Arch Jpn, Vol. 154, 1983, pp. 151–162.
[10] Chiu, F. C., and Fujino, M., “Nonlinear prediction of vertical motions and wave loads of high-speed crafts in head sea,” Int. Ship build Prog. Vol. 36, 1989, pp. 193–232.
[11] Katayama, T., Hinami, T., and Ikeda, Y, “Longitudinal motion ofsuper high-speed planning craft in regular head waves,” In: 4th Osaka colloquium on seakeeping performance of ships, 2000, pp. 214–220.
[12] Garme, K., and Rose´n, A., “Time-domain simulations and full-scale trials on planning craft in waves,” Int. Ship build Prog,  Vol. 50, 2003, pp. 177–208.
[13] Caponnetto, M., So¨ding, H., and Azcueta, R., “Motion simulation for planing boats in waves,” Ship Technol Res, Vol. 50, 2003, pp.182–198.
[14] Katayama, T., Taniguchi, T., and Habara, K., “Tank tests to estimate on set of dynamic instabilities of high-speed planning craft,” In: Proceedings of the 2nd Chesapeake power boat symposium,” St. Johns College, Annapolis, Maryland, USA, 2010.
[15] Faltinsen, O. M., “Hydrodynamics of high-speed marine vehicles,” Cambridge University Press, New York, 2005.
[16] Zhao, R., Faltinsen, O. M., and Haslum, H. A. “A simplified nonlinear analysis of a high-speed planning craft in calm water,” In: Proceedings of the fourth international conference on fast sea transportation (FAST ‘97), Sydney, Australia, July 1997, pp. 431–438.