پیش بینی امواج ناشی از باد در تنگه هرمز با استفاده از مدل عددی SWAN

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه - دانشکده مشترک- دانشگاه امام خامنه ای

چکیده

دریامانی یکی از موضوعات مهم در اجرای عملیات دریایی است که در هنگام طراحی شناورها مد نظر قرار می گیرد. یکی از پارامترهایی که در این راستا مورد توجه قرار دارد شناخت طیف امواج خاص منطقه مورد نظر است. بنابراین بررسی و پیش بینی دقیق مشخصات امواج در این مناطق یک نیاز اساسی منظور می گردد. این مهم براساس روشهای متنوعی شامل روش های عددی و یا استفاده از روش های تجربی صورت می گیرد. در این مقاله برای مدل سازی و پیش بینی امواج در منطقه تنگه هرمز از مدل عددی SWAN بهره گرفته ایم. پس از برپایی مدل، از داده های بویه موج نگار مستقر در منطقه برای واسنجی و صحت سنجی نتایج مدل استفاده شده است. مقایسه نتایج حاصل از مدل با داده های میدانی اندازه گیری شده بویه با استفاده از روش های آماری، نشان از دقت خوب مدل در پیش بینی امواج در این منطقه دریایی را دارد.

کلیدواژه‌ها


[1] Gillmer, T. C., and Johnson, B., “Introduction to naval architecture,” US Naval Institute, Annapolis, MD. 1982.
[2] تقوا،‌ حمیدرضا،‌ قاسمی، ‌حسن، «تحلیل دریامانی و مانور شناورهای سطحی با استفاده از روابط تجربی»، پنجمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1396.
[3] رضایی، حمید، کریمی، محمدحسین، باقرزاده،‌ محسن، «تحلیل دریامانی شناور پروازی در نرم‌افزار ANSYS-CFX»، پنجمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1396.
[4] قاسمی، حسن؛ مجدفر، سهراب؛ گیل، ولی‌‌الله؛ فروزان، حمید؛ «تحلیل و بررسی دریامانی شناور تندرو Monohedral»، چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی، 1394.
[5] قاسمی، حسن؛ مجدفر سهراب؛ گیل، ولی‌الله؛ فروزان، حمید؛ «تحلیل عددی اثر تغییرات ابعادی بر روی رفتار دریامانی شناور DDG 51»، فصلنامه علوم و فناوری دریا 73، 1394.
[6] The SWAN team, “Swan technical documentation and user manual, Delft Univ. of Tech. 2007.