بررسی اثر اینترسپتور بر پایداری طولی شناور تندرو تک بدنه به روش عددی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه دریایی امام خامنه ای (مدظله)

چکیده

شناورهای تندرو در حالت سرشی یا پروازی در صورت نبود سیستم‌های کنترلی لیفت، دچار عدم تعادل طولی (پورپویزینگ ) می‌شوند. یکی از سیستم‌های کنترل لیفت، اینترسپتور می‌باشد، اینترسپتور به‌عنوان یک قطعه اضافه‌شده به شناور جهت تأمین تعادل و کنترل تریم شناورهای تندرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قطعه به‌صورت عمودی نسبت به کف شناور، در پاشنه شناور نصب می‌شود و بسیار کارآمد و مؤثر می‌باشد. اثر آن روی نیروی لیفت و مقاومت شناور به‌گونه‌ای است که می‌تواند مرکز فشار را به مرکز جرم نزدیک نموده و تریم شناور را کنترل نماید. در این مقاله عملکرد هیدرودینامیکی شناور در حضور اینترسپتور و همچنین بدون اینترسپتور بر اساس روش دینامیک سیالات محاسباتی مورد تحلیل قرارگرفته است. شبیه‌سازی شناور و افزودن اینترسپتور توسط نرم‌افزار راینو انجام گردیده است. شبیه‌سازی و تحلیل عددی به‌وسیله نرم‌افزار استار سی‌سی‌ام انجام‌شده است. شناور مدل شده دارای دو درجه آزادی در جهت هیو و پیچ است و با استفاده از روش اورست یا مش متحرک حل‌شده است. نتایج ارائه شده در این مقاله شامل نمودارهای مقاومت و تریم، موج اطراف شناور و توزیع فشار در کف می‌باشد. نتایج به دست آمده بیان‌کننده این است که شناور در حضور اینترسپتور با ارتفاع 1 میلی‌متر در سرعت 8 متر بر ثانیه دارای بهترین عملکرد، تریم ثابت و مقاومت کمتری است و شناور دارای تعادل طولی مناسبی می‌باشد. نتایج به دست آمده در هر دو حالت با یک مدل آزمایشگاهی که در حوضچه ملی شهدای خلیج فارس انجام گردیده است؛ جهت اعتبار سنجی مقایسه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] M. Martin, Theoretical prediction of proposing instability of high-speed planning boats. David W. Taylor Naval Ship Research and Development Center. Report No. 76-0068. 1976.
[2] Parviz Ghadimi, Sasan Tavakolia, Abbas Dashtimanesh, coupled heave and pitch motions of planing hulls at non-zero heel angle, Applied Ocean Research 59 (2016) 286–303
[3] Daniel savitsky, p. word Brown (1976) procedures for hydrodynamic evaluation of planning hulls in smooth and rough water. Marine technology, Vol 13, NO 4. pp 381-400
[4] Gaber karafiath, Steven Fisher (1987). THE EFFECT OF STERN WEDGES ON SHIP POWERING PERFORMANCE. Naval Engineers Journal Volume 99, Issue 3 May 1987 Pages 27–38
[5] N. JENSEN and R. LATORRE (1992) PREDICTION OF INFLUENCE OF STERN WEDGES ON POWER BOAT PERFORMANCE. Ocean Engng, Vol. 19, No 3, pp. 303-312, 1992
[6] Parviz Ghadimi, Sayyed Mahdi Sajedi, Sasan Tavakoli, Experimental Study of the Wedge Effects on the Performance of a Hard-chine Planning Craft in Calm Water, June 2018
]7[ لونی افشین، "بررسی تأثیرات پله و تریم وتب بر عملکرد شناورهای پروازی با استفاده از مدل ریاضی"، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،1392
 [8] مرادی محمد، "تحلیل هیدرودینامیکی اثر وج[1] برعملکرد شناور تندرو تک بدنه"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام خمینی (ره)1398
[9] ساجدی سید مهدی،شیخ الاسلامی محمد، "مطالعه تجربی تأثیر هیدرودینامیکی تغییر زاویه پاشنه به کمک ودج در شناور تندرو تک بدنه"، مقاله علمی پژوهشی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،139