[1] M. Martin, Theoretical prediction of proposing instability of high-speed planning boats. David W. Taylor Naval Ship Research and Development Center. Report No. 76-0068. 1976.
[2] Parviz Ghadimi, Sasan Tavakolia, Abbas Dashtimanesh, coupled heave and pitch motions of planing hulls at non-zero heel angle, Applied Ocean Research 59 (2016) 286–303
[3] Daniel savitsky, p. word Brown (1976) procedures for hydrodynamic evaluation of planning hulls in smooth and rough water. Marine technology, Vol 13, NO 4. pp 381-400
[4] Gaber karafiath, Steven Fisher (1987). THE EFFECT OF STERN WEDGES ON SHIP POWERING PERFORMANCE. Naval Engineers Journal Volume 99, Issue 3 May 1987 Pages 27–38
[5] N. JENSEN and R. LATORRE (1992) PREDICTION OF INFLUENCE OF STERN WEDGES ON POWER BOAT PERFORMANCE. Ocean Engng, Vol. 19, No 3, pp. 303-312, 1992
[6] Parviz Ghadimi, Sayyed Mahdi Sajedi, Sasan Tavakoli, Experimental Study of the Wedge Effects on the Performance of a Hard-chine Planning Craft in Calm Water, June 2018
]7[ لونی افشین، "بررسی تأثیرات پله و تریم وتب بر عملکرد شناورهای پروازی با استفاده از مدل ریاضی"، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،1392
[8] مرادی محمد، "تحلیل هیدرودینامیکی اثر وج
[1] برعملکرد شناور تندرو تک بدنه"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام خمینی (ره)1398
[9] ساجدی سید مهدی،شیخ الاسلامی محمد، "مطالعه تجربی تأثیر هیدرودینامیکی تغییر زاویه پاشنه به کمک ودج در شناور تندرو تک بدنه"، مقاله علمی پژوهشی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،139