تحلیل عددی اثر فاصله سکان از پروانه بر عملکرد هیدرودینامیکی آنها در شناور تندرو سرشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر،تهران،ایران

چکیده

امروزه با پیشرفتهای چشمگیر در حوزه صنایع دریایی، طراحی بدنه و ملحقات اعم از پروانه، سکان و سیستم های کنترلی شناورها دستخوش تغییرات زیادی شده است. یکی از موضوعات مورد توجه در این روزها، شناورهای تندرو و افزایش سرعت پیشروی و قدرت مانور پذیری آنهاست. با پیشرفت تکنولوژی و طراحی های جدید در زمینه طراحی پروانه، امروزه پروانه هایی تحت عنوان پروانه های نیمه مغروق در شناورهای تندرو بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. به علت اینکه شناورهای تندرو سطح تماس کمی با آب دارند، این پروانه ها در راندمان‌های بسیار خوب باعث رانش شناور در سرعت‌های بالا می شوند. یک نمونه از این پروانه ها، پروانه الافسون است که به عنوان یک نمونه تحقیقاتی در دسترس محققان قرار دارد. در این تحقیق نیز از مدل پروانه الافسون، جهت بررسی در فواصل مختلف سکان از پروانه، استفاده شده است. در این تحقیق به کمک نرم افزار ANSYS-CFX پروانه و سکان در سه فاصله مختلف از هم مورد آزمایش قرار گرفته و تراست و گشتاور تولیدی پروانه در یک دور کامل محاسبه می گردد. همچنین اثر نیرو و گشتاور تولیدی توسط پروانه بر سکان مورد بررسی قرار میگیرد. هدف از انجام این تحقیق، پیش زمینه ای برای تعیین موقعیت بهینه نصب سکان در شناورهای تندرو جهت افزایش بازدهی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Shiba, H, 1953. Air-drawing of marine propellers. Report of transportation technical research institute, 9, 1-320.
[2] Hadler, J. B., & Hecker, R, 1968.Performance of partially submerged propellers. In The 7th ONR Symposium on Naval Hydrodynamics, Rome.
[3] Shaozong, L. and Hengshun, Z, 1988.An Experimental Studv on the Performance of Partially Submerged Propeller. Int’l High-Performance Vehicle Conference, Shanhai, China, CSNAME.
[4] Oberembt, H, 1968.Zur bestimmung der instationären flügel kräfte bei einem propeller mit aus dem wasser herausschlagenden flügeln. University of Hamburg.
[5] Gutsche, F, 1967.Einfluss der Tauchung auf Schub und Wirkungsgrad von Schiffspropellern. Shiffbauforschung. V 6, No. 516. Pp. 256-277.
[6] Yegorov, I., Sadovnikov, Y, 1961.Effect of instability on hydrodynamic characteristics of a propeller cutting the water surface”. Sudostroyenige 1, 15–17.
[7] Wang, D. P, 1977.Water Entry and Exit of a Fullv Ventilated Foil. Journal of Ship Research; v21, pp44-68.
[8] Furuya, O, 1984.A Performance Prediction Theory for Partially Submerged Ventilated Propellers. 15th ONR Symposium on Naval Hydrodynamics.
[9] Furuya, O, 1985.A Performance Prediction Theory for Partially Submerged Ventilated Propellers. Journal of Fluid Mechanics; v151, pp311-335.
[10] Wang, G., Zhu, X., and Sheng, Z. “Hydrodynamic forces of a three dimensional fully ventilated foil entering water”. Journal of Hydrodynamics, 5(2).
[11] Wang, G.Q., Jia, D.S. and Sheng, Z. B, 1990.Study on Propeller Characteristics Near Water Surface. Proc 2nd Symp on Propeller & Cavitation, Hangzhon, China, ppl61-168, 1992.
[12] Vorus, W.S, 1991Forces on surface-piercing propellers with inclination. Journal of Ship Research 35 (3), 210–218.
[13] N. Olofsson, 1996. Force and flow characteristics of a partially submerged propeller. Ph.D. thesis, Chalmers University of Technology, Goteborg, Sweden.