تحلیل عددی هیدرودینامیکی شناور نظامی با پروانه دوتایی موازی و اثر شکل پاشنه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

2 دانشگاه نوشیروانی بابل

چکیده

یکی از مهمترین فاکتورها در بهره گیری از شناورهای نظامی، قابلیت مانورینگ بسیار زیاد می باشد. تعیین فاصله بهینه بین پروانه های و از بدنه شناورها و از طرفی زاویه جریان ورودی به پروانه ها از مسائل بسیار پیچیده بوده که طراحان کشتی ها نگاه ویژه ای به آن دارند. در این مقاله به شبیه سازی و نحلیل هیدرودینامیکی یک شناور نظامی با در نظر گرفتن دو پروانه مخالف چرختده، با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی پرداخته است. جهت شبیه سازی این فرایند از نرم افزار فلوئنت 14/5 استفاده شده است. یکی از بخشهایی که شکل آن در میزان نیروهای مقاومت وارد بر بدنه شناور موثر است، شکل پاشنه شناور می باشد. در این تحقیق از فرم بدنه شناور فریگیت DTMB5415 استفاده شده است که در قسمت اول با تغییر دادن زاویه انحنا و جابجایی محل انحنای پاشنه، در چند حالت بهترین شکل پاشنه از نقطه نظر هیدرودینامیکی انتخاب شده است. در مرحله بعد دو پروانه از نوع پروانه های مخالف چرخنده را در پشت پاشنه انتخابی قرار داده و برای زاویه شافت صفر درجه و دو درجه، تحلیل صورت گرفته است. برای شبیه سازی جریان آشفته از مدل دو معادله ای k-ɛ RNG استفاده شده است. تحلیل به صورت جریان دو فاز در نظر گرفته شده و مدلسازی جریان دو فازی نیز با در نظر گرفتن روش volume of fluid method تحقق یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1]  JI Sheng Cheng, OUAHSINE Abdellatif., “3-D Numerical Simulation of Convey-Generated Waves in a Restricted Waterway”, Université de Technologie de Compiègne, Laboratoire Roberval,, France,2012
[2]  Y.M. Ahmed., “Numerical simulation for the free surface flow around a complex ship hull form atdifferent Froude numbers”, Naval Architecture and Marine Engineering Department, Alexandria University, Alexandria, Egypt,2011
[3]  D. A. Jones, D. B. Clarke, ‘FLUENT Code simulation of flow around a naval hull: the DTMB 5415, Maritime Platforms Division, DSTO Defence Science and Technology Organisation, Australia, 2010.
[4]  CharlesE.Badoen, AlexanderB.Phillips,StephenR.Turnock,” Influence ofdriftangleonthecomputation of hull–propeller–rudder interaction”, Fluid Structure Interactions Research Group, Faculty of Engineering and the Environment, University of Southampton, Southampton SO17 1BJ, United Kingdom,2015
[5]  G.F. Clauss, M. Klein, “Experimental investigation on the vertical bending moment in extreme sea states for different hulls”, Technical University of Berlin, Ocean Engineering Division, Sekr. SG-17, Salzufer 17-19, 10587 Berlin, Germany,2016
[6] Larsson, L., Stern, F. and Bertram, V., “Benchmarking of Computational Fluid Dynamics for Ship Flows: The Gothenburg 2000 Workshop”, Journal of Ship Research, 47, No.1, pp. 63-81, March 2003.