بررسی راهکارهای افزایش توان موتورهای احتراق داخلی از دیدگاه نظری و راندمانی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

گروه مکانیک دریایی- دانشکده شناوری- دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه السلام)

چکیده

موتورهای احتراق داخلی به عنوان مولد نیرو محرکه و قلب تپنده وسایل نقلیه‌ اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل دارند. آنچه که در سالیان اخیر با توجه به شرایط و قوانین جهانی در مورد الزامات زیست محیطی و مصرف بهینه انرژی، از اولویت-های شرکت‌های تولیدی و بهینه سازی این موتورها می‌باشد، استفاده حداکثری از ظرفیت یک محصول با بهره‌وری بالا و مصرف بهینه سوخت می‌باشد؛ لذا موضوعات توان، گشتاور و مصرف سوخت بیشتر از سایر مؤلفه‌های موتور مورد توجه می‌باشد. برای استفاده حداکثری از ظرفیت یک موتور احتراق داخلی تولید شده و یا ارتقاء آن دو راه حل پیشنهادی متصور است. راه حل اول بررسی و مطالعه مؤلفه‌های هندسی موتور و باز طراحی آن از لحاظ ابعادی است. راه حل دوم بررسی مؤلفه‌های فنی (پارامترهای اصلی) موتور و احصاء راه حل بهینه نمودن آن‌ها می‌باشد که با تغییرات جزئی در برخی از قطعات غیر اصلی موتور این امکان میسر است. در این مقاله به صورت مروری با مطالعه و بررسی مقالات، کتب و منابع مربوط به کارگاه‌های تخصصی همایش‌های ارائه شده در این زمینه، این دو راه حل از دو دیدگاه افزایش توان موتور به صورت نظری و بازده‌های خروجی موتور مورد بحث گذاشته شده است و پس از بررسی هر یک، راه حل‌ و پیشنهاداتی برای افزایش توان این موتورها ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Isotta frachini, manual and operation motors, 1990
[2] محمد مرادی، مقایسه موتور بهینه‌شده سیتک 820 و سیتک 620 از منظر فشار هوای ورودی و فشار تزریق سوخت، همایش بهینه‌سازی، دانشکده شناوری حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام)، چالوس، 1394
[3] کارگاه تخصصی ارتقاء توان موتور، ششمین همایش ملی شناورهای تندرو، زیباکنار، 1398
 [4] حسن ندیمی، پژوهشکده علوم و فناوری خودرویی
[5] مجید عرب و همکاران، تحلیل و بررسی سیستم هوارسانی خودروی دیزل سنگین با استفاده از نرم‌افزار فلوینت، همایش ملی دانش و مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک ایران، 1395
[6] مؤلف: ام.کا. ریازانتسف، مترجم: مهندس حسن ندیمی، طراحی و ساختمان موتورهای دیزل سنگین بهینه‌شده با پرخورانی (سوپرشارژینگ)، ۱۳۸۳
 [7] محمد مرادی، بررسی اثر فشار برگشتی سیستم اگزاست در توان و گشتاور موتور شناورهای تندرو، چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، 1396
[8] مبانی مهندسی موتورهای احتراق داخلی، تألیف:Willard W.Pulkrabek، ترجمه: دکتر سپهر صنایع، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران