بررسی پارامترهای یک بدنه استوانه ای شکل مارپیچ در حالت کاملا مغروق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 استادیار، مهندسی دریا، دانشگاه جامع امام حسین (ع)،

چکیده

یکی از مشکلات اساسی در شناورهای سواث افزایش بیش از اندازه سطح خیس به دلیل وجود بدنه ها زیرین می باشد. افزایش سطح خیس سبب افزایش نیروی مقاومت و در نتیجه استفاده از موتورهای قوی در این نوع از شناورها می شود. هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر مارپیچ کردن بدنه های زیرین و تاثیر آن در کاهش نیروی مقاومت در حالت کاملا مغروق می باشد. در این مقاله ابتدا به مقایسه تاثیر مارپیچ کردن بدنه های زیرین با استفاده از روش عددی پرداخته شده است. پس از اثبات موثر بودن روش ارائه شده پارامترهای مختلف بدنه مارپیچ نظیر عمق مارپیچ، طول مارپیچ و زاویه چرخش مورد بررسی قرار گرفت. با ادغام حالت بهینه شده هر کدام از پارامترها بدنه مارپیچ جدیدی ارائه گردید که در آن نیروی مقاومت نسبت به حالت ابتدایی کاهش محسوسی داشت.با کاهش مصرف سوخت از طریق مارپیج کردن بدنه های مغروق گام جدیدی در راستای بهینه سازی شناورهای سواث برداشته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Brizzolara, S., et al. "Comparative performance of optimum high speed swath and semi-swath in calm water and in waves." Trans–Soc Naval Architects Mar Eng 123 (2015): 273-286.
[2] سعید کیاست، مهدی و خدمتی، محمدرضا و اکبری وکیل‌آبادی، کریم و قصاب‌زاده، مرتضی، 1388، بررسی پارامتری دینامیک شناور SWATH به کمک تست مدل و تعیین نسبت‌های بی‌بعد بهینه، هفدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک، تهران.
[3] Liang, Lihua, et al. "Stabilizer fin effect on SWATH ship motions and disturbance observer based control design." 2013 IEEE International Conference on Mechatronics and Automation. IEEE, 2013.
[4] Y. Lin, Q. Yang, G. Guan, Automatic design optimization of SWATH applying CFD and RSM model, Ocean Eng. 172 (2019) 146–154.
[5] E. Begovic, C. Bertorello, A. Bove, F. De Luca, Experimental study on hydrodynamic performance of SWATH vessels in calm water and in head waves, Appl. Ocean Res. 85 (2019) 88–106.
[6] F. Pérez-Arribas, J. Calderon-Sanchez, A parametric methodology for the preliminary design of SWATH hulls, Ocean Eng. 197 (2020).
[7] Q. Yang, Y. Lin, G. Guan, Improved sequential sampling for meta-modeling promotes design optimization of SWATH, Ocean Eng. 198 (2020) 106958.
[8] Pan, Yu-cun, Huai-xin Zhang, and Qi-dou Zhou. "Numerical prediction of submarine hydrodynamic coefficients using CFD simulation." Journal of Hydrodynamics 24.6 (2012): 840-847