بررسی تجربی تاثیر مارپیچ نمودن بدنه های زیرین در یک شناور سواث

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 استادیار، مهندسی دریا، دانشگاه جامع امام حسین (ع)

چکیده

شناورهای سواث با داشتن دو بدنه در زیر آب تعادل عرضی بسیار بالایی در امواج دارند اما این شناورها به دلیل وجود همان بدنه‌ها سطح خیس بیشتری دارند و لذا نیروی مقاومت در آنها نسبت به شناورهای تک بدنه و کاتامارن بیشتر است. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مارپیچ کردن بدنه‌های زیرین و تأثیر آن بر روی کاهش نیروی مقاومت است. به‌منظور بررسی صحت ادعای مطرح شده یک جفت بدنه ساده و مارپیچ ساخته شده و بروی شناور نصب گردید. تست کشش در آزمایشگاه در سه حالت شناور با بدنه ساده، با بدنه مارپیچ و شناور بدون بدنه ها برای سرعت بین 0 تا 6 متر بر ثانیه انجام شده است. از نتایج بدست آمده مشخص شد که نیروی مقاومت در شناور با بدنه مارپیچ در تمامی سرعت ها کمتر از دو حالت دیگراست. با کاهش مصرف سوخت از طریق مارپیج کردن بدنه های مغروق گام جدیدی در راستای بهینه سازی شناورهای سواث برداشته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Gibson, Harry R., and D. W. Chapman. "Effects of Zectran insecticide on aquatic organisms in Bear Valley Creek, Idaho." Transactions of the American Fisheries Society 101.2 (1972): 330-344.
[2] Wu, G. X., and R. Eatock Taylor. "The hydrodynamic force on an oscillating ship with low forward speed." Journal of Fluid Mechanics 211 (1990): 333-353.
[3] Rathje, H., T. E. Schellin, and Germanischer Lloyd. "Dependence of SWATH ship response in waves on choice of viscous coefficients." 11th International Workshop of Water Waves and Floating Bodies, Hamburg. 1996
[4] Campana, Emilio F. "Hydrodynamic performance comparison between twin hulls." Proceedings of the NAV 2000 International Conference on Ship and Shipping Research, Volume I, Venice, Italy. Paper: P2000-9 Proceedings. 2000.
[5] Beena, V. I., and V. Anantha Subramanian. "Parametric studies on seaworthiness of SWATH ships." Ocean Engineering 30.9 (2003): 1077-1106.
[6] Fröhlich, Ing Matthias, et al. "Investigations to Improve the Seakeeping Behaviour of a High Speed SWATH (HSS)."
[7] Li, T. & Lin, Y. & Ji, Z.. (2005). Optimized SWATH form design with high speed and seakeeping performance. Proceedings of the International Offshore and Polar Engineering Conference. 2005. 785-792.
[8] نجفی، سعید و جوانمردی، نسرین و عسگری، مهدی و سیف، محمدسعید،1384،بررسی شناورهای SWATH و تاثیر تغییر عرض بر مقاومت هیدرودینامیکی این شناورها،هفتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران،تهران
[9] فکوری، مهدی و رضائی سنگتابی، محمد و قاسمی، حسن و یزدخواستی، اکبر،1386، بررسی اثر تغییر پارامترهای ابعادی بر پایداری شناور SWATH،همایش ملی فناوری و صنعت دریایی کشور