مروری اجمالی بر منابع نویز مکانیکی شناورها

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

گروه علوم پایه - دانشکده مشترک- دانشگاه امام خامنه ای

چکیده

نویز صدای ناخواسته در اقیانوس است و در عملکرد سونار یا سایر تجهیزات ثبت صدای زیر آب اختلال ایجاد می کند. منابع اصلی صدای تولید شده توسط کشتی ها عبارتند از (1) سیستم رانش.(2) پروانه؛ (3) ماشین آلات کمکی؛ (4) اثرات هیدرودینامیکی و (5) حرکات بدنه.یکی از منابع تولید نویز مصنوعی در محیط دریا، نویز حاصل از ماشین آلات درون شناورها است. این نویز ناشی از ارتعاش ذاتی سیستم های مکانیکی است. وجود ناپایداری های کوچک همراه با نیروها و گشتاورهای تولیدکننده کار، ارتعاشاتی را ایجاد می کند که در نهایت به سطوح تابشی منتقل می شود و بنابراین منبع نویز هستند. این نوع نویزها ناشی از 5 عامل زیر هستند: عدم تعادل مکانیکی، نوسانات نیروی الکترومغناطیسی، صداهای ضربه، صدای پیستون در ماشین آلات رفت و برگشتی و نویز یاتاقان ها. در این مقاله تنها به بررسی نویز حاصل از ماشین آلات یک شناور پرداخته و طیف فرکانسی و نیز سطح نویز تولید شده را توصیف می کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Knudsen, V.O., Alford, R.S and Emling, J.W., Underwater ambient noise, J. Marine
Res., 7, 410, 1948.
[2] Wenz, G.M., Acoustic ambient noise in the ocean: Spectra and sources, J. Acoust. Soc.
Amer., 34, (12), 1936, 1962.
[3] Alvarez, F.F., Noise and Vibration Problems of Reciprocating Machinery, M.LT. Dept. of Naval Arch, and Mar. Engin., M.S. Thesis, May 1 9 6 4; results exerpted in Bolt Beranek and Newman Rept. 1139, 1964.
[4] Gray, L.M. and Greeley, D.S., Source level model for propeller blade rate radiation for the world’s merchant fleet, J. Acoust. Soc. Amer., 67, (2), 516, 1980.  
[5] Ross, D., Mechanics of Underwater Noise, Pergamon Press, 1987.
[6] Klyukin, I.I., Control of Noise and Sonic Vibration in Ships, Sudpromgiz, Leningrad, 1961 ; translation, U.S. Dept. of Commerce, washington, 1963.
[7] Biezeno, C.B. and Grammel, R., Engineering Dynamics: Vol. 4, Internal Combustion Engines, Blackie and Son, London, 1 9 5 4 .
[8] Rosen, M.W., T h e noises o f t w o spur-gear transmissions, Noise Control, 7, 6, 11-19, 1 9 6 1 ; also, U.S. Naval Ord. Test Station Repts. NA VORD 6569 and 6594, 1959.
[9] Attia, A.Y., Effect of change of pitch o n gear noise , Sound and Vibr., 18, 129 - 137 , 1971 .
[10] Nakamura, K., Experimental studies about the effects of dynamic loads upon gear noise, Bui Japan Soc. Mech. Engin., 10(31), 180 - 188 , 1967.
[11] Moeller, K.G.F., "Gear Noise and "Bearing Noise," Chapters 23 and 24 of Handbook of Noise Control, CM . Harris (Ed.), McGraw-Hill, New York, 1957.
[12] Haddad, S.D. and Pullen, H.L., Piston slap as a source o f noise and vibration in diesel engines. Sound and Vibr., 34, 249 - 260 ,1964.
[13] Ungar, E.E. and Ross, D., Vibrations and noise due to piston-slap in reciprocating m a c h i n e r y. Sound and Vibr., 2, 132 - 146, 965; also. Bolt Beranek and Newman, Inc. Rept. 1106, 1964 .
[14] Hempel, W., Does Turbocharging Increase Diesel Engine Noise? - Observations on the Generation, Emission and Reduction of Diesel Engine Noise, Paper 680406, Soc. of Automotive Engin., May 1968.
[15] Priede, T., Noise of diesel engine fuel injection equipment, Sound and Vibr., 6, 443-459, 1967.
[16] Tamura, A. and Taniguchi, O., On the subharmonic vibration of order one-half caused by passing balls in a ball bearing, Bui Japan Soc. Mech. Engin., 4 (14), 193 - 200, 1961, and 4(15), 482 - 488, 1961.