فرایند قراردادهای پروژه ساخت کشتی نفتکش آفراماکس

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی (هیدرومکانیک)، دانشگاه خلیج‌فارس

2 دانشگاه خلیج فارس بوشهر

3 استادیار گروه مهندسی دریا، دانشگاه خلیج‌فارس

چکیده

این مقاله پس از ساخت اولین سری از نفتکش 113 هزار تنی افراماکس (از مجموع چهار فروند) در مجموعه شرکت صدرا که حاصل تجربیات و آموزه های مدیران و کارشناسان شرکت صدرا می باشد. هدف از ارائه این مقاله به منظور بهره برداری و استفاده در سایر پروژه های در حال اجراء و آینده کشتی سازی می باشد. در این مقاله بطور خلاصه به روند اجرای پروژه های افراماکس، موانع و مشکلات سر راه پرداخته شده است. امید است ضمن حل مشکلات اشاره شده مسیر توسعه صنعت عظیم کشتی سازی که بدون شک یکی از راه های ایجاد اشتغال می باشد؛ هموارتر گردد.موضوع ساخت کشتی در ایران از دیرباز به یکی از آرزوهای بزرگ سازندگان و البته استفاده کننده گان داخلی مبدل شده است به گونه ای که در سالهای گذشته شرکتهای داخلی مرتبط با حمل و نقل دریایی با سفارش ساخت کشتی به سازندگان داخلی، دستی را برای حمایت از این صنعت دراز کردند که متاسفانه این امر محقق نشد و کار به جایی رسید که کشتی رانی های داخلی به جای خرید از داخل، به فکر تامین خواسته های خود از شرکتهای سازنده خارجی افتادند. این موضوع موجب شد تا سازندگان کشتی در ایران معقول باقی بمانند. البته این در حالی است که تجربه ساخت شناورهای کوچک در ایران وجود دارد و سازندگان داخلی ید طولایی در ساخت این نوع شناورها دارند. این همان دلیلی شد تا سازندگان داخلی به فکر ساخت کشتی های بزرگ به هر طریقی شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 [1] “Full Specifications For 113,000 DWT Crude Oil Tanker”, By Sadra Company Control Project, May-2009.
[2] Agnolucci, P., Smith, T., and Rehmatulla, N., “Energy efficiency and time charter rates: Energy efficiency savings recovered by ship owners in the Panamax market”, University College London Institute for Sustainable Resources(IRS), Central House14, Upper Woburn Place, London WC1H 0HY, United Kingdom, Aug-2014.
[3] Pourzanjani, M., and Khattab, O., “Safety assessment of handeling of a VLCC by tugs in confined waters and variable environment”, 1997.
[4] پاینده محمدرضا، «جهان در انتظار نفت‌کش‌ها»، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری، بانکداری و اقتصاد در افق ایران 1404، مشهد، 1398.
[5] http://www.vista.ir.
[6] http://www.sadra.ir.