مروری بر طراحی کولار در شناورهای RIB جستجو و نجات

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجو دانشگاه خلیج فارس

2 استاد دانشگاه خلیج فارس

چکیده

توسعه شناورهای پروازی موجب دستیابی به کارایی مناسبتری در شرایط مختلف عملیاتهای دریایی شده است. از سویی دیگر بهینه‌سازی و طراحی فرم بدنه‌های جدید بطور مداوم مورد توجه پژوهشگران، طراحان و مهندسان در صنایع دریایی بوده است. در این بین، شناورهای RIB یک طراحی خاص و منحصر به فرد از شناورهای پروازی است. شناورهای RIB در مقایسه با دیگر بدنه‌های پروازی، پایداری و بویانسی بهتری دارند و در جذب بارهای ضربه‌ای نیز بهتر عمل می‌کنند. همچنین این نوع شناورها در ایمن‌سازی و کاهش ریسک، عملکرد مناسبی دارند. مهمترین بخش در شناورهای RIB کولار می‌باشد. کولارها مانند یک کمک ‌فنر بزرگ بوده و در حوادث دریایی مانند یک حصار عمل می‌کند. در مقاله حاضر به چگونگی طراحی کولارها پرداخته می‌شود و جزییات مربوط به جنس، مقاطع و همچنین اتصالات مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه محاسبات مربوط به شناور مورد مطالعه، ارائه می گردد. در نهایت با بررسی موضوع مورد بحث، میتوان این نتیجه گیری را کرد که وجود کولار در شناورهای تندرو بدنه پروازی اجتناب ناپذیر و بسیار با اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Historical review of 20 years of technical progress of rigid inflatable boats. Stanley, G. W. London : s.n., 1981. RINA Small Craft Group Conference on Rigid bottom inflatable craft – design, construction and handling. Retrieved from https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Historical+review+of+20+years+of+technical+progress+of+rigid+inflatable+boats&author=G.+W+Stanley&publication_year=1981.##[2] 20 years of change, evolution or revolution. Dyas, C. Weymouth : s.n., 1998. Proceedings of the International Conference on Rigid Inflatables, RINA. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=20+years+of+change%2C+evolution+or+revolution&author=C+Dyas&publication_year=1998.##[3] The development of a design tool for rigid inflatable boats. D. S. Grant, P. A Wilson . Naples, Italy : s.n., 2005. Proceedings of the Conference on High speed marine vehicles (HSMV ’05).##[4] Inflatable tubes offer advantage for small craft. Pike, D. 2003. Ship and Boat Int. &publication_year=1998.##[5] Bringing a 1.0 metre buoyancy tube to sea on an 18.0 metres rigid hull. . Natzijling, P. W. Weymouth : s.n., 1998. Proceedings of the International Conference on Rigid Inflatables.##[6] RIB development, design and construction . Lemmer, P. Weymouth : s.n., 1998. Proceedings of the International Conference on Rigid Inflatables.##[7] All You Need Now About Inflatable Boats. www.shmgroup.com. [Online] July 19th, 2019. https://www.shmgroup.com/blog/all-you-need-to-know-about-inflatable-boats/.##[8] What Makes FAST Collars Different? fastcollars.com. [Online] file:///I:/UN_Persian/Collar/FAST%20Collars%20-%20What%20Are%20FAST%20Collars_%20%E2%80%94%20FAST%20Collar%20Systems.html.##[9] Marine Safety Center Review of Rigid Hull Inflatable and Rigid Hull Foam Collar Vessels. Center, Marine Safety. 2018. U.S. Department of Homeland Security.##[10] [Online] https://www.lr.org/en/services/classification-certification/special-service-craft/.##[11] ww2.eagle.org. [Online] https://ww2.eagle.org/en/rules-and-resources/rules-and-guides.html?q=High-Speed+Craft.##[12] rules.dnv.com. [Online] https://rules.dnv.com/servicedocuments/dnvpm/packages?category=RulesHSLC&edition=%20with%20amendments%202016-07.##[13] ww2.eagle.org. [Online] https://ww2.eagle.org/content/dam/eagle/rules-and-guides/current/generic/generics-2023/00-part-2-jul23.pdf.##[14] Hypalon Fabrics. www.henshaw.co.uk. [Online] https://www.henshaw.co.uk/categories/6-hypalon-fabrics.