پمپ جت یک نوع سیستم پیشرانش دریایی است که تراست لازم را بر اساس روش اختلاف مومنتوم و بر اساس اصول پمپهای جریان محوری ایجاد میکند. سیستم پمپ جت از روتور، استاتور، داکت و هاب تشکیل شده است. در دو دهه اخیر سیستم رانش پمپ جت با توجه به راندمان و عملکرد بالاتر و همچنین سطح نویز پایینتر بیشتر مورد توجه صنایع دریایی بخصوص در حوزه زیرسطحی قرار گرفته است. پمپ جتها به چهار دسته مختلف روتور-استاتور، استاتور-روتور، رانش از لبه و معکوسگرد طبقهبندی میشوند. در مقاله حاضر تأثیر طول کورد هیدروفویل استاتور بر عملکرد هیدرودینامیکی پمپ جت استاتور-روتور مورد بررسی قرار گرفته است. استاتور در این نوع پمپ جتها نقش یکنواخت کننده جریان ورودی را داشته و بر روی عملکرد هیدرودینامیکی مجموعه پیشران نقش بسزایی دارد. لذا 5 هندسه با طول کوردهای استاتور L برابر 0.14DR، 0.15DR، 0.16DR، 0.17DR و 0.18DR (قطر روتور:DR) به روش طراحی مستقیم تولید گردید تا به کمک نرمافزارهای تجاری دینامیک سیالات محاسباتی و شبیهسازی عددی بررسی شوند. در بین حالات بررسیشده بیشینه راندمان آب آزاد با مقدار 51/64 مربوط به حالت L=0.18DR و کمینه راندمان آب آزاد مربوط به حالت L=0.15DR با مقدار 53/63 بود. با بررسی سایر نتایج شبیهسازیهای انجامشده به نظر میرسد مقدار L=0.18DR به دلیل داشتن حداکثر راندمان آب آزاد (حدود 1% بیشتر نسبت به کمترین مقدار) و محدوده بزرگتر پوشش دهی ضرایب پیشروی با راندمان بالاتر، یکنواخت و تک روندی بودن ضریب تراست تولیدی و نمودار ضریب گشتاور متعارف نسبت به سایر حالات مورد بررسی برتری دارد.