1
گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر-اصفهان
2
دانشگاه فنی و حرفه ای شماره یک پسران (شهید مفتح همدان)
3
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی، چابهار
چکیده
پروانه های دریایی اعضای مهم و حیاتی هستند که ارتباط میان موتور شناور و آب را برقرار میکنند و قسمت اعظم توان تولیدشده توسط آنها به حرکت روبهجلو شناور تبدیل میشود. پدیده کاویتاسیون یکی از مسائل مهم در طراحی پروانه شناور است و از آن می توان به عنوان معیاری جهت طراحی نام برد زیرا در صورت وقوع این پدیده ناخواسته ضمن کاهش مزایای آکوستیکی پروانه کشتی دچار فرسودگی می شود و در برخی موارد صدمات جبران ناپذیری می بیند. در طراحی شناورها نویز باعث ایجاد محدودیتهای نسبتا مختلفی می گردد که این محدودیت ها در دو حوزه مورد بحث قرار میگیرند، نخست تاثیر نویز بر روی سنسورها و سامانه های سلاح های خودی و دوم تاثیر این نویز در اطراف کشتی است که یکی از عوامل شناسایی توسط سامانه های شناسایی دشمن است. در شناورهای زیرسطحی مهمترین پارامتر در طراحی پروانه فاکتور میزان اختفا و کاهش سطح نویز انتشاری می باشد. ورتکس نوک پره پروانه را می توان یکی از قویترین منابع تولید نویز، کاهش تراست و راندمان و عامل ارتعاشات القایی روی بدنه معرفی کرد که با بهینه سازی نوک پره میزان سطح نویز را می توان تا حد مطلوبی کاهش داد. لذا بایستی فاکتورهای هندسی تاثیر گذار بر روی هندسه نوک پره برای رسیدن به این مهم بهینه گردند. در این پژوهش سعی بر این است که پدیده کاویتاسیون معرفی و معایب آن بررسی شود.