یکی از پدیده های نامطلوب در دستیابی شناورهای تندرو به سرعت های بالا، پدیده ناپایداری طولی می باشد. این پدیده که در واقع کوپل ناپایدار بین هیو و پیچ است موجب آسیب به شناور، تجهیزات و خدمه می گردد. به منظور ارزیابی و محاسبه دقیق سرعت وقوع این پدیده در مراحل طراحی لازم است تا تحلیل عددی یا تست مدل انجام پذیرد. لذا وجود مجموعه داده معتبر جهت اعتبارسنجی این تحلیل ها بویژه تحلیل عددی امری ضروری می باشد. در این مقاله با معیار قراردادن تریم دینامیکی به عنوان معیار وقوع پورپویزینگ در شناور تندرو، به اندازهگیری مقدار این تریم در سرعت های مختلف بر روی یک نمونه شناور کوگار بدون پله در دریا پرداخته شده است. این نتایج نشان میدهد، تریم دینامیکی با افزایش سرعت روند افزایشی داشته و پس از قرارگیری شناور در حالت پروازی، به تدریج کاهش یافته و به یک مقدار تقریبا ثابت در سرعت های بالا میل می کند.
T. Celano, The prediction of porpoising inception for modern planing craft, SNAME Trans 106 (1998) 269-292.
Day JP, Haag RJ (1952).”Planing boat porpoising. Thesis, WebbInstitute of Naval Architecture”.
Celano T (1998). “The prediction of purposing inception formodern planing craft”. SNAME Trans 106:269–292.
Troesch AW (1992) on the hydrodynamics of vertically oscillating planing hulls. J Ship Res 36:317–331.
Troesch AW, Falzarano JM (1993).”Modern nonlinear dynamicalanalysis of vertical plane motion of planning hulls”. J Ship Res
37:189–199.
Martin M (1978).”Theoretical determination of porpoising instabilityof high-speed planing boats”. J Ship Res 22:32–53.
Ikeda Y, Katayama T (2000).” Purposing oscillations of very-high-speed
Marine craft”. Philos Trans R Soc Lond A 358:1905–1915.
Salvesen N, Tuck EO, Faltinsen OM (1970).” Ship motions and sealoads”. Trans SNAME 78:250–287.
Fujino M, Chiu FC (1983) “Vertical motions of high-speed boatsin head sea and wave loads”. J Soc Nav Arch Jpn 154:151–162.
Chiu FC, Fujino M (1989) “Nonlinear prediction of verticalmotions and wave loads of high-speed crafts in head sea”. Int Shipbuild Prog 36:193–232.
Katayama T, Hinami T, Ikeda Y (2000). “Longitudinal motion ofsuper high-speed planning craft in regular head waves”. In: 4th Osaka colloquium on seakeeping performance of ships, 2000, pp 214–220.
Garme K, Rose´n A (2003) “Time-domain simulations and full-scaletrials on planning craft in waves”. Int Shipbuild Prog 50:177–208.
Katayama T, Taniguchi T, Habara K (2010) “Tank tests to estimateonset of dynamic instabilities of high-speed planning craft”. In: Proceedings of the 2nd Chesapeake power boat symposium, St. Johns College, Annapolis, Maryland, USA.
Faltinsen OM (2005) “Hydrodynamics of high-speed marinevehicles”. Cambridge University Press, New York.
Zhao R, Faltinsen OM, Haslum HA (1997) “A simplified nonlinearanalysis of a high-speed planning craft in calm water”. In: Proceedings of the fourth international conference on fast sea transportation (FAST ‘97), Sydney, Australia, July 1997, pp 431–438.
مقدس اهنگری, علی اصغر, شمشیری, محمد سعید, علوی جم, سید مجتبی, & ابراهیمی, مرتضی. (1400). بررسی تجربی اثر سرعت بر تریم دینامیکی، به عنوان معیار وقوع ناپایداری طولی ، در یک نمونه شناور تندرو با استفاده از تست در دریا. دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 20(58), 58-65.
MLA
علی اصغر مقدس اهنگری; محمد سعید شمشیری; سید مجتبی علوی جم; مرتضی ابراهیمی. "بررسی تجربی اثر سرعت بر تریم دینامیکی، به عنوان معیار وقوع ناپایداری طولی ، در یک نمونه شناور تندرو با استفاده از تست در دریا", دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 20, 58, 1400, 58-65.
HARVARD
مقدس اهنگری, علی اصغر, شمشیری, محمد سعید, علوی جم, سید مجتبی, ابراهیمی, مرتضی. (1400). 'بررسی تجربی اثر سرعت بر تریم دینامیکی، به عنوان معیار وقوع ناپایداری طولی ، در یک نمونه شناور تندرو با استفاده از تست در دریا', دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 20(58), pp. 58-65.
VANCOUVER
مقدس اهنگری, علی اصغر, شمشیری, محمد سعید, علوی جم, سید مجتبی, ابراهیمی, مرتضی. بررسی تجربی اثر سرعت بر تریم دینامیکی، به عنوان معیار وقوع ناپایداری طولی ، در یک نمونه شناور تندرو با استفاده از تست در دریا. دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 1400; 20(58): 58-65.