بررسی تجربی اثر سرعت بر تریم دینامیکی، به عنوان معیار وقوع ناپایداری طولی ، در یک نمونه شناور تندرو با استفاده از تست در دریا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 /صنعتی امیرکبیر

3 محقق/سازمان تحقیقات ندسا

چکیده

یکی از پدیده های نامطلوب در دستیابی شناورهای تندرو به سرعت های بالا، پدیده ناپایداری طولی می باشد. این پدیده که در واقع کوپل ناپایدار بین هیو و پیچ است موجب آسیب به شناور، تجهیزات و خدمه می گردد. به منظور ارزیابی و محاسبه دقیق سرعت وقوع این پدیده در مراحل طراحی لازم است تا تحلیل عددی یا تست مدل انجام پذیرد. لذا وجود مجموعه داده معتبر جهت اعتبارسنجی این تحلیل ها بویژه تحلیل عددی امری ضروری می باشد. در این مقاله با معیار قراردادن تریم دینامیکی به عنوان معیار وقوع پورپویزینگ در شناور تندرو، به اندازه‌گیری مقدار این تریم در سرعت های مختلف بر روی یک نمونه شناور کوگار بدون پله در دریا پرداخته شده است. این نتایج نشان می‌دهد، تریم دینامیکی با افزایش سرعت روند افزایشی داشته و پس از قرارگیری شناور در حالت پروازی، به تدریج کاهش یافته و به یک مقدار تقریبا ثابت در سرعت های بالا میل می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. T. Celano, The prediction of porpoising inception for modern planing craft, SNAME Trans 106 (1998) 269-292.
  2. Day JP, Haag RJ (1952).”Planing boat porpoising. Thesis, Webb Institute of Naval Architecture”.
  3. Celano T (1998). “The prediction of purposing inception for modern planing craft”. SNAME Trans 106:269–292.
  4. Troesch AW (1992) on the hydrodynamics of vertically oscillating planing hulls. J Ship Res 36:317–331.
  5. Troesch AW, Falzarano JM (1993).”Modern nonlinear dynamical analysis of vertical plane motion of planning hulls”. J Ship Res

37:189–199.

  1. Martin M (1978).”Theoretical determination of porpoising instability of high-speed planing boats”. J Ship Res 22:32–53.
  2. Ikeda Y, Katayama T (2000).” Purposing oscillations of very-high-speed

Marine craft”. Philos Trans R Soc Lond A 358:1905–1915.

  1. Salvesen N, Tuck EO, Faltinsen OM (1970).” Ship motions and sea loads”. Trans SNAME 78:250–287.
  2. Fujino M, Chiu FC (1983) “Vertical motions of high-speed boats in head sea and wave loads”. J Soc Nav Arch Jpn 154:151–162.
  3. Chiu FC, Fujino M (1989) “Nonlinear prediction of vertical motions and wave loads of high-speed crafts in head sea”. Int Shipbuild Prog 36:193–232.
  4. Katayama T, Hinami T, Ikeda Y (2000). “Longitudinal motion of super high-speed planning craft in regular head waves”. In: 4th Osaka colloquium on seakeeping performance of ships, 2000, pp 214–220.
  5. Garme K, Rose´n A (2003) “Time-domain simulations and full-scale trials on planning craft in waves”. Int Shipbuild Prog 50:177–208.
  6. Katayama T, Taniguchi T, Habara K (2010) “Tank tests to estimate onset of dynamic instabilities of high-speed planning craft”. In: Proceedings of the 2nd Chesapeake power boat symposium, St. Johns College, Annapolis, Maryland, USA.
  7. Faltinsen OM (2005) “Hydrodynamics of high-speed marine vehicles”. Cambridge University Press, New York.
  8. Zhao R, Faltinsen OM, Haslum HA (1997) “A simplified nonlinear analysis of a high-speed planning craft in calm water”. In: Proceedings of the fourth international conference on fast sea transportation (FAST ‘97), Sydney, Australia, July 1997, pp 431–438.